Thursday 23 December 2010

Impian Natal Arnold Wences


ARNOLD akan merakam album
tribute untuk mendiang Jahari Majai
Boyd PV
myyzoom.blotspot.com

TIDAK ada apa yang amat diimpikan oleh Arnold Wences Linus untuk sambutan Krismas tahun ini selain kesempatan untuk berkumpul bersama keluarga dan sanak saudaranya di Kampung Toboh, Tambunan.

"Kalau dapat berkumpul bersama keluarga dan sanak-saudara ketika menyambut Krismas, itu saya anggap satu hadiah paling bermakna kerana dalam kesibukan masing-masing, mencari masa yang sesuai untuk berkumpul satu keluarga adalah sesuatu yang jarang dapat dipenuhi pada hari-hari biasa," katanya dalam satu temuramah online baru-baru ini.

Tambahan lagi, menurut Arnold, atau mesra dipanggil Enol, awal tahun depan, dia ada perancangan untuk berhijrah ke Kota Kinabalu.

"Sebab itulah, saya sangat berharap untuk dapat berkumpul bersama-sama keluarga dan sanak saudara pada Hari Krismas nanti kerana tahun depan, saya tidak selalu dapat dapat bersama mereka," jelasnya.

Tidak ada majlis khusus tertentu yang akan dihadirinya pada Krismas nanti, yang akan disambut esok. Selepas bersama-sama umat Kristian lain merayakan Krismas di gereja, Enol akan ke rumah terbuka keluarga sebelah ibunya sebelum mereka beramai-ramai bertandang ke rumah keluarga sebelah bapanya pula.

"Kalau sempat, saya juga akan berkunjung ke rumah saudara mara yang lain serta kawan-kawan," katanya yang sangat berharap untuk dapat menjamah hidangan kek Lapis Sarawak pada hari Krismas nanti.

"Itu kuih kegemaran saya," akui juara Sugandoi Kaamatan Peringkat Negeri 2006 itu yang kini berumur 23 tahun.

Selepas menamatkan pengajiannya dalam bidang muzik di UMS tidak berapa lama dulu, Enol bekerja di sebuah studio rakaman sebagai jururakam audio dan merekabentuk kulit album untuk menimba pengalaman.

Dia bercadang untuk melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah tapi buat masa ini, katanya, membina kerjaya yang lebih kukuh adalah keutamaannya.

"Bila sudah ada kerja yang bagus nanti, saya bercadang untuk menyambung pelajaran secara sambilan. Itu hasrat yang ingin saya capai dalam beberapa tahun akan datang," katanya.

Untuk rakaman album, perancangan terdekatnya ialah menghasilkan album Kaandaman Dii Jahari Majai di mana Enol akan merakam semula kesemua 12 lagu dari album Nung Noilan Ku yang pernah dirakamkan penyanyi idolanya itu.

"Album itu adalah sebuah album tribute kepada Jahari Majai. Ia akan diterbitkan oleh Ambose Mudi, pencipta dan penulis lirik untuk album Jahari Majai.

"Saya akan menyanyikan semula lagu-lagu beliau di bawah bimbingan komposer Ambose. Projek di bawah label Vision Recording Studio (VRS) di Tambunan ini dirancang untuk menghidupkan kembali kenangan terhadap penyanyi Janda Ki Tanak Limo dan Mansau-Ansau itu serta mencari dana untuk disumbangkan kepada keluarga mendiang. Jika tiada halangan, projek ini akan bermula awal tahun depan.

"Selain itu, saya sedang menggumpul material untuk album saya yang akan datang tapi untuk masa terdekat ini, saya mungkin akan tampil dengan single dulu. Saya sedang berusaha ke arah itu," katanya yang mengakui masih fobia dengan pengalaman yang dilaluinya beberapa tahun dahulu di mana dia tidak dapat menyanyi gara-gara penyakit ganjil yang dialaminya.

"Waktu itu saya rasa badan saya lemas, selalu muntah-muntah malah saya pernah muntah darah.. rasa sakit seluruh badan sehingga menyukarkan saya untuk terusk aktif menyanyi. Tapi biarlah, Tuhan Maha Adil dan Pengasih," katanya tanpa mengulas lanjut.

Bagaimanapun, Enol kemudian mengakui semangatnya pulih untuk kembali bergiat aktif di persada seni tempatan setelah bertemu dengan seseorang.

"Dia seorang gadis yang cukup baik, berasal dari Tambunan tetapi bekerja di Kota Kinabalu.

"Dia banyak memberi dorongan kepada saya untuk tidak mudah patah semangat. Ketika ini, kami masih di peringkat mengenali hati budi masing-masing. Soal jodoh saya serahkan kepada Tuhan," kata Enol.

Didesak untuk menggambarkan sejauh mana hubungan mereka, ini jawapan Enol yang penulis salin terus dari transkrip temu bual itu:

Arnold (1:21 AM): Mm, kami mungkin kawan, mungkin juga couple.. tapi bagi saya.. she’s so special...
Arnold (1:21 AM): Saya rasa saya tidak sanggup kehilangan dia... cukup-cukuplah apa yang pernah saya lalui dulu.


Pada kesempatan ini, Enol ingin mengucapkan Selamat Hari Natal dan Tahun Baru kepada kedua ibu bapanya Wences dan Georgina, kepada ahli keluarga, saudara-mara, rakan-rakan, serta semua pembaca Harian Ekspres yang menyambut Krismas.





 

No comments:

Post a Comment