Wednesday 29 December 2010

Dapatkan maklumat terperinci sebelum mula tanam gaharu

Brazilan
Boyd PV
myyzoom.blogspot.com

POKOK karas atau gaharu dilaporkan mampu memberi pulangan yang sangat lumayan jika dilakukan dengan betul dan secara serius.

Tetapi sebelum menceburi bidang penanaman pokok gaharu, bakal usahawan dinasihati supaya membuat penyelidikan sendiri dan mendapatkan maklumat terperinci mengenai pokok itu termasuk pasaran dan prospek ekonominya.

Kegagalan penanam memahami sepenuhnya segala aspek berkaitan tanaman bernilai tinggi itu serta perniagaan yang dikaitkan dengannya hanya akan merugikan penanam itu sendiri.

Ini adalah kerana hasil yang dijana oleh pokok gaharu hanya dapat dilihat seawal-awalnya lima tahun.

Tersilap langkah, penanam mungkin berdepan dengan kerugian sepertimana yang pernah dialami oleh seorang usahawan gaharu warga tempatan dari Kota Belud, Brazilan Daved, 38, di awal pembabitannya dalam industri gaharu ini.

Berkongsi pengalamannya, Brazilan berkata dia pernah melakukan kesilapan kerana begitu mudah mempercayai maklumat daripada seseorang yang membekalkan vaksin untuk pokok gaharu baka tempatan, Aquilaria malaccensis, yang ditanamnya.

GAHARU jelas kelihatan pada dahan pokok yang sudah diinokulasi selama tiga bulan.
"Kerana terlalu mudah percayakan maklumat yang diberikan oleh pembekal vaksin itu, saya bukan sahaja mengalami kerugian yang banyak tetapi turut menyaksikan kepercayaan orang kampung terhadap saya terjejas," akuinya kepada Harian Ekspres baru-baru ini.

Meneruskan ceritanya, Brazilan berkata dia membeli vaksin daripada seorang pembekal di Kelantan kerana vaksin yang dibekalkannya itu didakwa mampu mendorong pokok gaharunya mengeluarkan resin dalam tempoh yang singkat.

Vaksin adalah sejenis cecair khusus yang disuntik ke batang pokok gaharu selepas mencapai usia atau ukur lilit tertentu untuk mendorong pengeluaran resin berharga berwarna gelap dipanggil gaharu.

"Saya diberitahu bahawa dengan menggunakan vaksin itu, pokok gaharu boleh dituai seawal-awalnya dalam tempoh setahun. Percaya bulat-bulat dengan apa yang diberitahu oleh pembekal itu, saya membeli bekalan vaksin daripadanya dalam kuantiti yang banyak dan menjualnya semula kepada penduduk kampung dengan niat agar kami sama-sama akan dapat menikmati hasilnya dalam masa yang singkat.

"Itu apa yang saya percaya ketika itu tanpa sebarang keraguan.

"Genap setahun, apabila saya tebang satu batang pokok gaharu yang disuntik dengan vaksin itu, saya tidak nampak gaharunya. Saya tebang beberapa pokok lagi tapi hasilnya tetap sama.

"Kecewa dengan keadaan itu, saya segera menghentikan penjualan vaksin itu.

"Dan cabaran lebih besar yang saya perlu hadapi ketika itu ialah bagaimana saya harus berhadapan dengan penduduk kampung yang pernah menyuntik pokok gaharu mereka menggunakan vaksin yang saya jual," katanya yang pada waktu itu mengusahakan syarikat De Darason Gaharu Plantation dan Info Global Enterprise.
POKOK GAT berusia tiga tahun yang baru disuntik dengan cecair vaksin SSAC (dalam botol).

TAPAK semaian GASB di Kampung Tigasah, Keningau.


Enggan mengalah dengan kegagalan itu, Brazilan terus mencari pengetahuan yang akan dapat membantunya merealisasikan impian menjadi seorang usahawan gaharu berjaya kerana beliau sangat yakin pokok berkenaan berpotensi menjana pendapatan lumayan.

Beliau kemudian menyertai beberapa ceramah dan seminar mengenai penanaman pokok gaharu di Semenanjung.

Penyertaannya dalam salah satu seminar itu mempertemukan beliau dengan salah seorang pengusaha gaharu paling berjaya dari Negara Gajah Putih, Dr Mohamed Lohmoh, pemilik syarikat Agarwood Network Thailand (ANT).

"Saya dibawa ke ladangnya di Chantaburi, Thailand selama dua minggu untuk melawat kilang dan ladang milik syarikatnya. Melihat semua yang ada di depan mata saya ketika itu, hati saya tambah bersemangat untuk menjadi usahawan gaharu berjaya seperti Dr Mohamed.

"Ladang seluas 15 ekar yang dipenuhi dengan tanaman 200,000 batang pokok gaharu yang hampir matang, makmal menghasilkan vaksin, kilang memproses gaharu, pelbagai jenis peralatan dan apa sahaja yang berkaitan dengan perniagaan itu, semuanya tambah meyakinkan saya bahawa pokok gaharu mampu menjana pendapatan lumayan," katanya yang mula bergiat dalam penanaman gaharu sejak 2008.

Di ladang itulah juga Brazilan diperkenalkan dengan pokok gaharu baka hibrid, GAT, yang dihasilkan oleh ANT melalui teknik kultur tisu.

"Ia adalah jenis pokok gaharu yang mengeluarkan resin bermutu tinggi dan mendapat permintaan cukup baik di mana harganya boleh mencecah tiga kali ganda berbanding baka tempatan (Aqualaria malaccensis) di pasaran antarabangsa khususnya di kalangan pembeli di negara-negara Arab.

Di ladang itu, Brazilan mengikuti kursus mengenai industri gaharu termasuk pembenihan, penjagaan, suntikan vaksin dan sebagainya.

Dr Mohamed, kata Brazilan, pernah ke Dubai untuk memasarkan pati minyak gaharu GAT yang dihasilkannya. Setiap liter pati minyak GAT boleh mencecah harga AS$50,000 malah ada pembeli yang sanggup menawarkan harga setinggi AS$70,000 untuk kuantiti yang sama.

Yakin dengan prospek tanaman gaharu baka hibrid yang dihasilkannya, Dr Mohamed kembali ke Thailand dan mula giat menanam pokok gaharu GAT serta menjalinkan kerjasama secara kontrak dengan penduduk yang tinggal di kawasan sekitar ladangnya.

"Penanaman kontrak itu diperkenalkan untuk memastikan ANT mempunyai bekalan gaharu GAT yang banyak dan berterusan di mana peserta ladang kontrak akan menjual semua hasil tuaian pokok gaharu mereka kepada ANT.

"Semua itu membuka mata saya bahawa industri gaharu adalah satu bidang yang mampu mengubah nasib penduduk kampung macam saya seperti yang sedang berlaku di Chantaburi ketika ini," katanya.

Selepas Brazilan kembali ke Sabah, beliau menubuhkan syarikat Gaharu Asia Sdn Bhd (GASB) pada 2009 di mana beliau adalah Pengarah Urusan syarikat itu.

Pada Disember 2009, GASB menandatangani MoU dengan ANT untuk membolehkan syarikat milik Bumiputera itu membawa masuk teknologi terkini penanaman pokok gaharu, vaksin khusus dan benih hibrid GAT dari Thailand ke Sabah.

Konsep perladangan kontrak juga turut dibawa ke Sabah oleh syarikat itu untuk membolehkan penduduk kampung sama-sama berpeluang meningkatkan status ekonomi masing-masing.

Setakat ini, kata Brazilan, syarikatnya sudah mendaftarkan lebih 2,000 peladang kontrak di seluruh Sabah melalui jerayawara berterusan yang dilakukan syarikatnya ke hampir setiap daerah di Sabah.

GASB membuka pejabatnya di pekan Keningau dan mengusahakan ladang seluas 50 ekar di Kampung Tigasah, Keningau. Ladang itu, yang terletak 17 kilometer dari pekan, telah mula ditanami dengan GAT secara berperingkat.

Mereka turut membuka pejabat cawangan di Limbang, Sarawak.

Selain memasarkan anak benih GAT, syarikat itu juga turut memasarkan vaksin SSAC (Stress Stain Aroma Compound) yang dihasilkan di makmal ANT di Thailand.

Berikut adalah maklumat penting yang perlu difahami oleh penanam dan bakal penanam pokok gaharu:

"Vaksin yang digunakan untuk menyuntik pokok gaharu haruslah bersesuaian dengan jenis pokok gaharu yang ditanam. Jika tidak, vaksin itu tidak akan memberikan hasil yang kita harapkan malah dalam keadaan tertentu, pokok gaharu yang disuntik dengan vaksin yang tidak sesuai akan mati," kata Brazilan.

Bagaimana pula nasib mereka yang sebelum ini telah menanam pokok gaharu tempatan Aqualaria malaccensis jika benar wujud perbezaan harga yang ketara di antara baka itu dan GAT?

"Masih ada pasaran untuk malaccensis walaupun harganya tidak sebaik GAT. Cuma, pemilik pokok malaccensis perlu menggunakan vaksin yang dikhususkan untuk pokok berkenaan," jelasnya.

Bagi GAT, pokok boleh disuntik dengan SSAC apabila ia mencapai usia 3 tahun atau mencapai ukur lilit tertentu.

Dengan penggunaan vaksin SSAC, resin akan mula kelihatan sehingga ke ranting selepas tiga bulan disuntik kerana baka hibrid ini mempunyai kadar serapan yang tinggi berbanding baka tempatan.

Dengan penjagaan yang baik dan teliti, hasilnya boleh dituai seawal-awalnya dua tahun selepas disuntik, kata Brazilan.

Memulakan usaha menanam pokok gaharu tidak sukar kerana anak benih pokok itu mudah didapati.

"Tetapi pastikan penanam memilih anak benih yang mampu memberi pulangan lebih baik selepas lima tahun," katanya kerana tempoh penanaman serta penjagaan bagi semua jenis pokok gaharu hampir sama.

Semua maklumat berkaitan akan dikongsikan dengan penanam dan bakal penanam pokok gaharu dalam satu seminar yang akan diadakan di Keningau dan di Chantaburi, Thailand pada penghujung Januari ini.

Seminar 10 hari itu adalah anjuran bersama GASB dan ANT.

Ada satu contoh kenapa penanam harus mengetahui serba serbi mengenai pokok gaharu sebelum mengambil keputusan untuk menanamnya.

Brazilan berkongsi cerita ini dengan harapan bakal penanam pokok gaharu mendapat iktibar daripada pengalaman orang lain:

"Tidak lama dulu, saya dan kakitangan syarikat mengadakan jerayawara di daerah kecil Engkilili di Sarawak.

"Kami didatangi seorang lelaki yang pada waktu itu bersikap sangat sinis terhadap kami.

"Menurutnya, dia sudah menanam pokok gaharu sejak 20 tahun lepas di atas tanah seluas 50 ekar tetapi tanaman itu langsung tidak memberi pulangan seperti yang pernah diberitahu kepadanya. Kepercayaannya terhadap potensi pokok gaharu sudah terhakis.

"Saya merasa agak tercabar tetapi pada masa sama saya melihat satu peluang perniagaan yang besar kerana jika benar dia mempunyai tanah seluas 50 ekar yang dipenuhi dengan tanaman pokok gaharu berusia 20 tahun, bayangkan betapa besar peluang niaga yang boleh saya perolehi daripadanya," kata Brazilan.

Beliau kemudian dibawa oleh lelaki itu, yang merupakan seorang pemimpin setempat, untuk melawat ladangnya tidak begitu jauh dari pekan Engkilili.

"Dalam perjalanan, saya tersenyum sendiri apabila membayangkan pokok gaharu berusia 20 tahun yang memenuhi kawasan seluas 50 ekar.

"Tapi sebaik sahaja saya melangkah masuk ke ladang itu, saya dapat mengesan sesuatu yang tidak kena dan mula faham kenapa usahawan itu tidak berjaya memasarkan "pokok gaharu" yang ditanamnya.

"Fizikal dan ciri-ciri pokok itu sudah cukup untuk memberitahu kita bahawa ladang seluas 50 ekar itu rupanya dipenuhi dengan tanaman pokok Koningau (kayu manis) berusia 20 tahun, bukannya pokok gaharu!" katanya.

Itulah sebabnya, Brazilan menggalakkan penanam dan bakal penanam membuat penyelidikan terperinci mengenai gaharu sebelum mula menanamnya.

"Kita mahu elak keadaan di mana selepas mengeluarkan modal dan menunggu selama 5 tahun, kita tidak mendapat apa-apa daripada pelaburan itu kerana tersilap langkah sejak dari awal," katanya.


BRAZILAN (kiri) bersama Pengarah GASB, Ann Celestina (tengah) dan Pengurus Besar, Nora Hiew.




 



 

No comments:

Post a Comment