Wednesday 22 December 2010

Alex Raja Lawak mengimbau kenangan Krismas 2005


Alex semakin ligat mencipta nama
Boyd PV
myyzoom.blogspot.com

DIA sering membuatkan kita ketawa dengan telatah dan dialog lucunya. Itu sudah semestinya kerana Alexander Ahat adalah produk yang terhasil daripada program Raja Lawak, anjuran Astro.

Tetapi tidak ramai mengetahui bahawa di sebalik gelagat lucunya, jejaka yang lebih mesra dipanggil Alex ini menyimpan duka yang sehingga kini masih mempunyai kesan dalam hidupnya.

Sambutan Krismas 2005 menyimpan kenangan yang akan terus tersimpan rapi dalam ingatannya kerana itulah kali terakhir Alex menyambut perayaan itu bersama bapanya, Ahat Masalun.

"Pada hari Krismas tahun 2005, bapa saya menunjukkan sikap yang sangat berbeza daripada biasa. Dia terlalu cerewet mengenai persiapan untuk jamuan keluarga.

"Pada subuh hari itu (Krismas 2005), saya menemani bapa saya untuk membeli ikan di pasar Safma di Kota Kinabalu. Waktu itu pun dia sebenarnya tidak berapa sihat. Tapi kerana mahu memastikan dia dapat menyediakan keperluan untuk jamuan kami sekeluarga, dia gagahkan juga untuk keluar mencari ikan pari, ikan kayu dan basung untuk dimasak sebagai hidangan tengahari.

"Memandangkan bekalan ikan tidak banyak pada pagi itu, bapa saya sanggup bertekak dengan pembeli lain semata-mata untuk mendapatkan ikan yang dimahukannya," Alex bercerita dengan nada yang sebak.

Temu bual ini berlangsung pejabat Daily Express di Tanjung Aru baru-baru ini.

"Jarang dia berperangai seperti itu… Selepas pulang ke rumah, dia baru sedar kami terlupa membeli sebahagian daripada bahan untuk memanggang ikan-ikan itu. Sekali lagi kami keluar ke pasar kerana dia tetap juga mahu mendapatkan semua yang telah disenaraikan sedangkan sebenarnya barang-barang itu boleh saja digantikan dengan bahan lain. Contohnya madu, kita boleh gantikan dengan gula jika perlu," kata Alex.

Hampir setahun selepas itu, pada 2 Disember 2006, bapanya meninggal dunia pada umur 57 kerana komplikasi penyakit yang dialaminya.

"Kenangan itu akan kembali menjelma setiap kali Krismas tiba," akuinya yang akan menyambut Krismas tahun ini bersama ibunya, Jamine Gunda, dan ahli keluarga lain di Kampung Simpudu, Papar.

Pemenang tempat ketiga program Raja Lawak musim ke-4 ini juga sempat mengimbau kenangan ketika menyambut Krismas pada tahun 1995. Ini juga antara kenangan Krismas yang sukar dilupakannya.

"Itulah kali pertama (Krismas 1995) saya menyambut Krismas berjauhan dengan keluarga. Ketika itu saya masih bersekolah dan terpilih menyertai Jambori Pengakap Sabah kali pertama di Semporna.

"Sedih memanglah sedih sebab kali pertama berjauhan dengan keluarga ketika Krismas. Selepas menyertai upacara sembahyang Krismas di gereja, kami kembali ke khemah dan menyanyi lagu-lagu Krismas. Itu saja. Selebihnya kami sibuk dengan acara jambori. Tidak ada apa-apa hidangan istimewa.

"Tapi semua itu menawarkan pengalaman yang cukup berharga yang mengajar kita mengenai kasih sayang kerana pada waktu itu, rakan-rakanlah yang menjadi keluarga kita," kata Alex.

Semua itu sudah lama berlalu. Kini, Alex adalah seorang selebriti yang kian memahat nama di persada seni tanah air. Jumlah peminatnya bertambah dari hari ke hari.

Selepas berakhirnya program Raja Lawak yang disertainya awal tahun ini, kehadirannya semakin disedari oleh orang-orang di sekelilingnya.

"Itu kerana badan saya besar jadi orang senang nampak," katanya merendah diri diselitkan dengan nada gurauan. Tapi hakikatnya, bakat mantan jurulatih PLKN ini jauh lebih besar daripada saiz tubuhnya.

Kerana bakatnya yang besar itulah maka selepas program Raja Lawak berakhir, dia sering disambar penganjur acara untuk menjayakan pelbagai majlis termasuk majlis-majlis makan malam korporat dan acara-acara terbuka di seluruh negara.

Mengacarakan program travelogue Warung Kita musim ke-3 di Astro juga memberi ruang kepada Alex untuk memperkukuh profail seninya.

Dalam bidang lakonan pula, satu demi satu peluang ditawarkan kepadanya.

Drama lakonannya, Biar Betul Bendul di Astro Warna menyediakan platform yang cukup baik untuk dia mengasah bakat lakonan. Osman Berani juga menunggu untuk ditayangkan di Astro. Di saluran RTM pula, peminat akan dapat melihat lakonannya menerusi Impian.

Ada sumber memberitahu perundingan sedang dibuat untuk membawa Alex terbabit dalam satu projek bersama pengarah dan pelakon tersohor tanah air Afdlin Shauki dalam masa terdekat ini. Boleh anda berkongsi dengan peminat khabar gembira ini?

"Sebenarnya saya agak keberatan untuk bercerita mengenai perkara ini kerana belum ada sebarang hitam putihnya. Tapi selepas Krismas ini, saya akan kembali ke Kuala Lumpur dan berharap ada perkembangan yang memberangsangkan dalam perkara ini yang boleh saya kongsikan dengan peminat," jelasnya.

Alex sedang bercuti di Sabah sejak hampir sebulan lalu tapi bukan bercuti dalam erti kata yang sebenarnya kerana masih ada penganjur acara yang menjemputnya menjayakan beberapa acara sepanjang tempoh dia bercuti.

"Saya tidak kisah malah saya sangat bersyukur kerana itu semua rezeki yang Tuhan bagi."

Untuk pembaca-pembaca Harian Ekspres yang merayakan Krismas, Alex ada pesanan untuk anda:

"Selamat menyambut Hari Krismas 2010 dan Tahun Baru 2011. Semoga sambutan Krismas tahun ini meninggalkan kenangan indah untuk kamu semua. Saya perlu beredar sekarang kerana "maggi saya sudah kembang!"

1 comment:

  1. saya punya maggi pun sudah kembang.....
    but, besabarlah Alex.....ajal & maut itu ada di tangan tuhan.

    ReplyDelete