Friday 26 November 2010

Dayang Noraini enggan menoleh ke belakang


Dayang Noraini kini sedang
dalam rangka promosi album solonya.
Boyd PV
myyzoom.blogspot.com

NAMANYA pernah mekar di persada seni tanah air selepas menjuarai Sinaran Pasport Kegemilangan anjuran TV3 pada tahun 1998.

Namun, tuntutan kerjaya dan rumahtangga solah-olah menenggelamkan bakatnya. Beberapa tahun menyepi, awal tahun ini Dayang Noraini kembali mewarnai persada hiburan dengan sebuah album yang mengangkat namanya sebagai tajuk.

Sedar akan segala penat jerih dan penantian lama untuk menghasilkan album itu, Dayang Noraini tidak rela produk edaran Sky Laser Enterprise yang memuatkan enam buah lagu itu sekadar menggumpul habuk di atas rak.

Lantas, segala kudratnya difokuskan untuk mempromosi album itu meskipun sedar ia bukan satu tugas yang mudah kerana perlu berjauhan dengan tiga permata hatinya.

Kekuatan lagu-lagu dalam album itu, khususnya Kelawar O’ Kelawar dan Kau Tak Akan Pernah Tahu memudahkan Dayang Noraini menjual semula bakat nyanyiannya yang sebelum ini sudah dilupakan peminat.

Lagu-lagunya itu semakin kerap berkumandang di corong-corong radio dan mula memanjat anak tangga carta-carta lagu tempatan.

“Alhamdulillah, setakat ini semuanya berjalan lancar,” kata Dayang Noraini ketika ditemui baru-baru ini.

Bagi memastikan album itu lebih disedari peminat, syarikat milik penyanyi ini, Dayang Noraini Production, mengatur jelajah promosi yang membawanya bertandang ke negara jiran, Brunei Darussalam.

Ketika ini juga, Dayang Noraini sedang mengadakan jelajah bertemu pihak media cetak dan elektronik di Ibu Negara untuk mendapatkan liputan lebih meluas. Rangka promosi album yang sangat padat itu dijadual berakhir esok.

“Saya berterima kasih kepada pengurus saya Roslee Hj Wahid kerana gigih mengatur pertemuan dengan media di sana,” katanya.

“Saya sedar, urusan promosi album adalah sesuatu yang sangat memenatkan dan menuntut pengorbanan yang bukan sedikit. Tapi untuk memastikan kejayaan album solo saya ini, saya rela menempuhi semuanya. Saya perlu selesaikan apa yang telah saya mulakan.

“Perkara lain saya masih boleh tahan tapi kerinduan terhadap anak-anak adalah sesuatu yang saya masih cuba belajar untuk menanganinya,” akui Dayang Noraini sekaligus memperlihatkan sifat keibuan yang cukup kuat dalam dirinya.

Cuma, kata Dayang Noraini, dia tahu tiga anaknya - Dayang Damia Heidi, 4 tahun, Ivan Mikael (3) dan Dayang Damia Danielle (1) – selamat di bawah jagaan ibunya, Datin Hjh Dayang Siti Zalekha bt Awang Tengah.

Bagi Dayang Noraini, album solo pertamanya itu adalah tunjang kepada kebangkitan semulanya di persada seni tanah air.

Sebagai salah seorang daripada hanya segelintir artis Sabah yang dapat melihat bahawa kerjaya nyanyian sebenarnya adalah satu perniagaan, Dayang Noraini dilihat bijak mencipta peluang untuk mempromosikan albumnya. Dia tidak menunggu peluang itu datang bergolek.

Lantas, musim cuti sekolah ini dipergunakan sepenuhnya untuk melunaskan komitmen tinggi untuk mempromosi albumnya itu.

Brunei Darussalam dijejaki awal bulan ini – 5 dan 6 November – untuk menguji sambutan peminat. Dan ternyata, nama Dayang Noraini begitu dekat dengan peminat di sana.

“Mungkin juga kerana nama ‘Dayang’ itu sendiri,” kata Dayang Noraini sambil tergelak. “Tapi saya memang mempunyai ramai saudara di sana.”

Kunjungan Dayang Noraini dan pengurusnya ke Brunei Darusalam padat dengan aktiviti bertemu peminat selain temu bual bersama beberapa stesen radio.

“Saya sangat terharu dan jiwa seni saya tersentuh apabila saya dibawa melawat Pusat Ehsan (rumah yang menempatkan kanak-kanak kurang bernasib baik).

Dayang Noraini mengabadikan
kenangan bersama penghuni Pusat Ehsan


“Kunjungan ke Pusat Ehsan merupakan salah satu acara utama saya di Brunei di mana saya berpeluang bertemu dengan kakitangan dan penghuni pusat itu.

“Malah, saya begitu terharu apabila penghuni rumah itu turut mengiringi salah satu lagu yang saya persembahkan kepada mereka,” kata Dayang Noraini.

Semangatnya juga bagai dibakar apabila dia menerima banyak panggilan telefon ketika ditemubual oleh DJ Daffy di Kristal FM.

“Ketika program temu bual itu ke udara, saya sempat menyanyikan lagu Kelawar (O’ Kelawar) dengan iringan muzik akustik oleh Roslee.

“Persembahan spontan itu telah menarik perhatian seorang penganjur acara dan melalui persembahan live saya di studio itu, saya akhirnya mendapat tawaran untuk mengadakan satu persembahan di Brunei bulan depan. Syukur alhamdulillah…” kata Dayang Noraini dengan nada ceria meskipun tampak sedikit lesu kerana baru selesai menjayakan acara sukan sekolah di SK Inanam II sehari sebelum temu bual ini diadakan. Dayang Noraini adalah salah seorang tenaga pengajar di sekolah berkenaan.

Album “Dayang Noraini” yang dilancarkan sekitar Mac tahun ini, memuatkan enam buah lagu yang menguji keupayaan vokalnya – Hipo Hipokrit, Sesayup, Kelawar O’ Kelawar, Kau Tak Anak Pernah Tahu, Di Ulangtahun Mu dan Demi Dekat Padamu.



Dayang Noraini (kanan sedang diwawancara di konti Kristal FM
oleh DJ Daffy. Turut kelihatan ialah pengurusnya, Roslee.
 





Dayang Noraini ditemubual wartawan
sebuah penerbitan di Brunei Darussalam
 

No comments:

Post a Comment