Monday 15 November 2010

Petrus Martin dan MTV Karaoke

Boyd PV
DALAM kalangan penggemar lagu-lagu Kadazan, nama Petrus Martin (gambar) bukan satu nama yang asing. Mula merakamkan lagu sejak 1981, setakat ini, Petrus mempunyai himpunan lebih 50 buah lagu yang dirakamnya untuk siaran di RTM Sabah.
Tapi tidak seperti kebanyakan penyanyi lain, sepanjang tempoh bergelar penyanyi, Petrus hanya sekali pernah menghasilkan album, itupun dalam bentuk kaset yang dihasilkannya pada tahun-tahun awal kemunculannya di persada seni tempatan.
"Bukan tidak ada niat dan minat (untuk menghasilkan album) tapi hasrat itu terpaksa dipendam apabila memikirkan soal masa dan kos," katanya.
Biarpun tidak ada album baru, lagu-lagunya, termasuk lagu popular berjudul Mohoing (Ibu Bapa), masih boleh didengar dalam siaran Bahasa Kadazan di Sabah Vfm.
"Sekarang ini, saya sedang dalam proses menghasilkan album MTV Karaoke yang menghimpunkan 10 lagu popular saya.
"Tiada jangka waktu tertentu bila album MTV Karaoke itu akan berada di pasaran tapi saya menjangka ia akan menemui peminat pada suku pertama tahun depan," katanya.
Petrus berharap perancangannya itu akan menjadi kenyataan kerana seperti penyanyi lain, dia juga ingin memiliki satu produk bermutu untuk dikongsi dengan peminatnya.
Petrus ketika ini bergerak bersama kumpulan muziknya, Papar Production House, yang aktif menerima undangan membuat persembahan dalam majlis-majlis tertentu khususnya di Papar.
  
 

No comments:

Post a Comment