Monday 15 November 2010

Dilema sang juara

Boyd PV
boyd_pv@yahoo.com
PADA umur semuda 11 tahun, Presley Petrus sudah pun mencipta kejayaan terbesar dalam hidupnya setakat ini dengan menjuarai sebuah pertandingan nyanyian di peringkat kebangsaan – Bintang Kecil 2010 anjuran RTM.
Lalu, apa lagi pentas pertandingan nyanyian yang boleh disertainya selepas ini sesuai dengan usia kanak-kanak dan gelaran yang disandangnya?
Diajukan soalan itu kepadanya, dia sekadar menggelengkan kepala. Senyuman tidak pernah lekang di bibirnya.
"Entahlah," jawabnya ringkas.
Itulah dilema yang dihadapinya ketika ini. Semangatnya untuk bertanding masih berkobar-kobar tapi pencapaiannya sendiri menyekat keinginannya itu. Enggan dibebani persoalan itu, Presley terus positif dengan masa depan aktiviti nyanyiannya.

Presley bangga memperagakan
piala yang dimenanginya di Kuching

"Sehingga umur saya meningkat remaja nanti, saya mungkin hanya akan menerima undangan menyanyi sahaja. Apabila saya sudah remaja nanti, barulah saya akan kembali memikirkan mengenai pertandingan nyanyian," katanya.
Sejak menjuarai pertandingan Sugandoi Dazanak sempena Pesta Kaamatan Peringkat Negeri Sabah 2010 Mei lalu, langkah Presley semakin panjang.
Sebaik pertandingan itu berakhir, dia mula menerima undangan menyanyi di pelbagai majlis anjuran korporat dan kerajaan. Jadual kanak-kanak ini sangat padat hampir setiap minggu. Meskipun memenatkan, Presley tidak pernah mengeluh.
"Menyanyi adalah minat saya. Jadi apabila orang mula menghargai bakat saya dan memanggil (mengundang) saya menyanyi, sudah tentu saya sangat gembira.
"Dan saya lebih bersemangat ketika membuat persembahan kerana saya boleh dapat duit dengan menyanyi. Dulu saya hanya menyanyi di rumah atau majlis perkahwinan di kampung," katanya.
Bakatnya juga semakin menyerlah apabila sekitar Ogos tahun ini, pelajar Tahun 5, SK St Mary, Limbahau, Papar ini diangkat sebagai juara pertandingan Bintang Kecil Peringkat Negeri Sabah 2010 anjuran RTM. Kemenangannya itu membolehkan dia mewakili negeri ini ke Kuching, Sarawak baru-baru ini dan mencipta kejayaan mutlak dalam pertandingan peringkat kebangsaan itu di sana.
Dengan kemenangannya di Kuching, yang membolehkan dia pulang dengan hadiah wang tunai RM8,000 serta piala, mungkin juga ada penganjur acara yang beranggapan mereka kini perlu berbelanja lebih untuk mendapatkan khidmat kanak-kanak berbakat luar biasa ini sesuai dengan gelaran yang diraihnya. Tapi Presley segera menafikannya.
"Kemenangan saya di Kuching bukan alasan untuk saya demand soal bayaran," kata Presley yang semakin bijak menyusun kata dan tahu apa yang diperkatakannya walaupun usianya masih terlalu muda.
"Sejak saya menang di peringkat negeri dulu (Bintang Kecil), bayaran untuk saya buat persembahan adalah mengikut kadar (yang digunapakai oleh) RTM. Sekarang ini pun sama. Kalau ada perbezaan sekalipun ia masih mengikut kadar RTM.
"Apa-apa pun, soal bayaran ini kena runding (bincang) dengan mummy saya (Magdeline Juanis) kerana dia yang menguruskan aktiviti nyanyian saya. Saya hanya tahu menyanyi," katanya dengan nada ceria.
Memandangkan tahun hadapan Presley akan menduduki UPSR, wujud keperluan untuk dia mengseimbangkan aktiviti seninya yang semakin menuntut banyak masa untuk dilunaskan.
"Saya sedar, sebagai seorang murid, tanggung jawab saya adalah terhadap pelajaran. Tapi saya rasa tidak adil untuk saya kalau saya dihalang daripada terus mengasah bakat nyanyian kerana itu adalah minat saya," katanya sambil menjeling manja ke arah bapanya, Petrus Martin yang menemaninya ketika temu bual ini berlangsung di kediaman mereka di Kampung Novoung, Papar, baru-baru ini.
"Saya akan seimbangkan antara pelajaran dan aktiviti nyanyian. Itu janji saya," katanya yang menggemari rentak balada dan sumazau.
Memandangkan minatnya yang begitu mendalam dalam bidang nyanyian dan muzik, Presley berharap untuk dapat memasuki sebuah sekolah seni di Kuching, Sarawak apabila dia melangkah ke Tingkatan 1 pada 2012 nanti.
"Saya difahamkan ada sebuah sekolah seni di Kuching untuk pelajar Tingkatan 1 hingga 5. Saya sangat berminat untuk menyambung pelajaran peringkat menengah di sana.
Saya dengar, pelajar-pelajar di sekolah itu diajar muzik dan vokal. Alangkah bagusnya jika saya dapat belajar vokal secara formal," katanya yang turut berharap pihak sekolahnya dapat membantu dia merealisasikan impiannya itu.
Menurut Presley, pihak sekolahnya menyokong aktiviti nyanyiannya.
"Semua cikgu saya tahu saya minat menyanyi," katanya yang kerap diminta membuat persembahan apabila ada acara tertentu di sekolahnya.
Bagaimana pergaulan Presley dengan rakan-rakan sekolah yang lain memandangkan anda boleh dianggap berada "dalam liga sendiri"?
"Tidak ada bezanya antara saya dan mereka. Kami semua kawan. Mereka melayan saya seperti kawan-kawan lain," katanya.
Penulis difahamkan, Presley mula menunjukkan kecenderungan menyanyi sejak berumur 4 tahun. Dan sehingga kini, sudah lebih 6 unit pemain VCD karaoke rosak olehnya kerana dia menggunakannya hampir setiap hari tanpa mengira waktu.
"Mana ada!," kata Presley sambil ketawa.
Dan kata bapanya: "Tapi semua itu berbaloi dengan pencapaian yang diraihnya kini. Kami sekeluarga menyokong bakat dan minatnya."
Petrus sendiri adalah seorang penyanyi popular tempatan khususnya di kalangan penggemar lagu Kadazan. (Lihat laporan berasingan).
Dalam masa terdekat ini, Presley akan muncul dengan sebuah single bertajuk Kihoi Sazau Kadazan, ciptaan bapanya.
Lagu berentak sumazau itu sudah pun melalui proses memasukkan vokal. Single itu dijangka menemui pendengar sekitar hujung tahun ini.
"Saya suka lagu itu. Saya harap kawan-kawan (peminat) juga menyukainya," kata Presley yang sangat meminati bakat Sudirman dan Stacy, Hattan, Amy Search serta Elvis Presley.
Tak minat Petrus Martin?
"Dia saya punya influence," kata anak keempat dari lima beradik ini.
 

No comments:

Post a Comment