Monday 15 November 2010

Clarice terkilan ditipu penganjur acara

Boyd PV
SESEKALI berpeluang duduk bersembang dengan empat artis wanita tempatan yang cantik jelita dan kelakar, memang tidak kering gusi.
Tapi perbualan yang rancak sebelum itu tiba-tiba menjadi serius apabila Clarice mula berkongsi cerita bagaimana dia kerap ditipu penganjur acara dari segi bayaran.
"Sakit hati bila ingat balik tapi saya sudah bosan dengan keadaan seperti itu," katanya.
Menurut penyanyi lagu Adaa ini, bukan sekali dua penganjur acara tidak menunaikan janji mereka kepadanya untuk menjelaskan bayaran mengikut jumlah yang telah dipersetujui.
"Saya bercakap bagi pihak diri saya sendiri… pengalaman saya sendiri. Selama ini saya mendiamkan perkara ini tapi penganjur acara di Sabah semakin menjadi-jadi. Mereka sepatutnya tahu, ini (menyanyi) adalah mata pencarian saya. Menjual suara adalah kerjaya saya.
"Saya dijemput untuk menyanyi, saya datang dan tunaikan tanggung jawab saya sebaiknya untuk menghiburkan tetamu dan pengunjung mereka. Tapi bila saya sudah selesai menjalankan kerja saya, bayaran yang saya terima kurang daripada apa yang telah mereka janjikan.
"Malah lebih teruk lagi, saya pernah pulang tanpa mendapat sebarang bayaran selepas menjayakan satu persembahan. Tolonglah.. saya sudah bosan dengan kerenah penganjur acara yang tidak jujur," katanya.
Clarice mengakui dia tidak terlalu cerewet ketika berurusan untuk undangan menjayakan persembahan.
"Lebih-lebih lagi jika yang memanggil saya itu seorang kawan… orang yang kita kenali. Biasanya, undangan diterima secara lisan tapi ada juga ketikanya saya menerima undangan secara rasmi.
"Tapi bila saya datang dan orang sudah nampak saya perform, mereka (penganjur acara) pula buat helah. Ini yang membuatkan saya terkilan…sangat terkilan."
Terbaru, kata Clarice, dia diundang menyanyi pada satu majlis besar yang berlangsung di Pantai Timur (nama acara didedahkan kepada Hiburan Ekspres).
"Ramai artis membuat persembahan pada acara berskala mega itu. Malangnya, apabila saya sudah selesai menyanyi, bayaran yang sampai ke tangan saya dikurangkan sehingga separuh tanpa sebarang alasan yang kukuh. Kenapa harus jadi macam itu? Adakah kerana saya artis tempatan dan tidak ada sesiapa untuk membela nasib artis tempatan macam kami?"
Malah, tambah Clarice, dia mendapat tahu ada penyanyi tempatan yang turut membuat persembahan pada majlis itu langsung tidak menerima bayarannya daripada penganjur.
"Saya harap keadaan seperti ini tidak akan berterusan," katanya yang kini sedang menimbang semua pilihan yang dia ada termasuk mengambil tindakan undang-undang.
Berdasarkan pengalaman yang dialami oleh Clarice, mungkin juga ada baiknya jika artis-artis tempatan kita yang serius menjadikan bidang hiburan sebagai mata pencarian, memikirkan untuk menubuhkan syarikat pengurusan artis sendiri seperti yang dilakukan oleh Rozza Rothman.
"Saya menubuhkan Rozza Entertainment untuk menjaga kepentingan saya," kata Rozza. Menurutnya, semua urusan membabitkan aktiviti nyanyiannya diletakkan di bawah syarikat itu.
"Saya tidak kisah apa orang nak kata kerana saya yakin kerjaya nyanyian perlu diurus secara profesional bagi mengelak perkara-perkara seperti ini," katanya. 

No comments:

Post a Comment