Tuesday 16 November 2010

Konti adalah dunianya…

Boyd PV
boyd_pv@yahoo.com


KHAI semakin selesa dengan tugasnya
bersiaran dari konti Sandakan fm.

PERSONALITI ini mungkin agak asing bagi kebanyakan pembaca tetapi bagi pendengar setia siaran Radio Malaysia Sandakan fm, mereka mengenalinya sebagai DJ Khai.

Usianya baru menjangkau 21 tahun dan perjalanannya masih jauh. Namun banyak perkara menarik yang boleh dikongsi, khususnya dengan golongan remaja, mengenai anak kelahiran Kg Ranca-Ranca, Wilayah Persekutuan Labuan ini.

Seawal usia 17 tahun, pemilik nama penuh Khairol Azwan Arba ini sudah pun mula membabitkan diri dalam dunia penyiaran sebagai penyampai di Radio Malaysia Labuan fm.

Ketika rakan sebaya menghabiskan masa lapang dengan aktiviti masing-masing, Khai pula menimba pengalaman bekerja di dalam konti sebagai penyampai radio bagi sebuah rancangan khusus untuk remaja sepertinya.

Dan tiga tahun kemudian, dia ditawarkan bekerja sepenuh masa dalam bidang penyiaran di Sandakan.

Kini genap setahun bertugas sebagai penyampai radio di Sandakan fm dan Khai mengakui dia semakin selesa dengan kerjaya pilihannya itu.

"Alhamdulillah…saya seronok dengan pekerjaan saya," kata Khai dalam perbualan telefon baru-baru ini.

Di peringkat awal, kata Khai, keadaan memang sedikit sukar baginya kerana belum biasa dengan tempat kerja baru. Tambahan lagi, dia amat merindui kedua orang tuanya, Arba Abdul Murad dan Norsiah Bakar.

"Tapi hari demi hari saya mula dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran baru di sini (Sandakan) dengan memupuk semangat ingin bekerja dan berdikari meskipun terpaksa berjauhan dengan keluarga.

"Cuma rasa rindu terhadap keluarga itu tidak mungkin akan pudar," akuinya.

"Seorang penyampai radio perlu bijak dan pantas berfikir, peka dengan keadaan sekeliling dan harus kreatif serta ceria dalam penyampaian ketika bersiaran untuk menarik minat pendengar." Itu kata-kata Khai yang penulis petik dari emel yang dihantarnya. 

"Dalam apa pekerjaan sekalipun, cabarannya tetap ada. Sebagai penyampai radio di stesen Kerajaan, kami bukan sahaja perlu menghiburkan pendengar tetapi lebih utama adalah menyampaikan maklumat dengan cepat, tepat dan berkesan." Itu juga kata-kata jejaka tampan ini.

"Selain itu, kami juga bertanggungjawab untuk mendidik pendengar dengan menerbitkan rancangan yang bermaklumat, bermutu tinggi dan kreatif," tambah Khai dalam emel itu.

Meneliti setiap butir bicaranya, remaja ini ternyata jauh lebih matang daripada usianya. Tahap kematangan itulah agaknya yang membolehkan Khai bergelar penyampai radio seawal usia 17 tahun.

"Sejujurnya, menjadi penyampai radio bukanlah cita-cita asal saya," kata Khai sambil tergelak ketika temu bual telefon itu berlangsung.

Menurutnya, ketika berada di bangku sekolah, dia lebih mengimpikan peluang untuk bertugas di awan biru.

"Pramugara. Itu sebenarnya cita-cita asal saya selain memakai uniform polis," kata jejaka kacukan Melayu Brunei dan Cina ini.

Namun, semua itu berubah apabila bekas pelajar SMK Labuan ini mendapat peluang mengendalikan sebuah rancangan khusus untuk remaja di stesen penyiaran Radio Malaysia Labuan fm pada tahun 2006.

"Di situlah bermulanya pembabitan saya dalam bidang penyiaran. Tiga tahun menjadi penyampai sambilan untuk rancangan X-presi Remaja di Labuan fm, saya yakin inilah bidang pekerjaan yang ingin saya ceburi," katanya.


Khai ramah bercerita mengenai bagaimana dia boleh terbabit dalam bidang penyiaran:

"Pada suatu hari Labuan fm mengadakan uji bakat nyanyian dan penyampai radio. Saya hadir untuk menyertai uji bakat nyanyian tapi ibu saya menggalakkan saya untuk turut serta dalam uji bakat penyampai radio sambilan itu.

"Mungkin sudah rezeki saya pada masa itu, saya berjaya dalam kedua-dua uji bakat tersebut dan ditawarkan menjadi Artis Residen Labuan fm untuk rancangan Variasi dan penyampai bagi rancangan X-presi Remaja."

Rezekinya untuk terbabit sepenuh masa dalam bidang penyiaran hadir pada tahun 2009 apabila dia mendapat tawaran bekerja sebagai penyampai radio di Sandakan fm.

Selain bersiaran mengikut jadual rutin, Khai juga sinonim dengan rancangan Maskulin yang diterbitkannya.

"Saya seronok menerbitkan rancangan Maskulin yang mensasarkan pendengar dari kalangan remaja dan belia terutamanya lelaki," kata Khai mengenai rancangan itu yang genap setahun usia penerbitannya pada hari ini (Khamis).

Selain maklumat berhubung kesihatan dan kerjaya, Maskulin turut memberikan tips-tips berfesyen untuk lelaki serta maklumat mengenai personaliti pilihan dalam kalangan selebriti.

Rancangan 40 minit itu disiarkan setiap Khamis bermula jam 11.20 pagi.

"Saya gembira kerana rancangan Maskulin mendapat sambutan di kalangan pendengar kami," kata Khai.

Bagi pendengar di daerah itu, Sandakan fm ke udara menerusi gelombang fm 90.1.

Namun siaran itu sebenarnya boleh didengar di seluruh dunia melalui laman sesawang www.sandakanfm.gov.my

Kerjaya Khai sebagai penyampai radio turut mendekatkan dirinya kepada bidang pengacaraan.

Setakat ini, acara-acara besar di Sandakan yang pernah dikendalikannya termasuklah Bintang Fantasia SAGA 2009, Konsert Gempak Bersamamu 2009 dan baru-baru ini bergandingan dengan rakan setugasnya, DJ NY, di pentas akhir Bintang Sandakan fm 2010.


BIDANG nyanyian bukan sesuatu
yang asing bagi Khai. Gambar ini
dirakam ketika dia menjayakan
konsert pembukaan Pesta Air
Antarabangsa 2009 di Labuan.

Selain menjadi pengacara, Khai juga kerap memenuhi undangan menyanyi dalam pelbagai acara dan majlis khususnya di Sandakan.

"Sekadar mengisi masa lapang…" kata Khai ketika ditanya mengenai pembabitannya dalam bidang nyanyian meskipun hakikatnya, butiran dalam profail jejaka ini menyenaraikan beberapa pertandingan besar yang pernah disertainya, termasuk beberapa kali mewakili daerah kelahirannya ke pertandingan peringkat negeri.

Sebagai seorang yang masih muda belia, Khai berkata dia ingin mencuba pelbagai cabang seni jika diberi kesempatan.

Cuma keutamaannya adalah terhadap kerjayanya sebagai penyampai radio.
Kepada golongan remaja, Khai ada pesanan untuk anda:

"Buat rakan-rakan remaja, tabahkan hati dalam menghadapi apa juga cabaran dan dugaan yang mendatang.

"Saya tahu dalam peringkat umur remaja seperti kita ini, kita sememangnya ingin mencuba sesuatu yang baru, ingin bebas dan berdikari setakat mana yang kita mampu.

"Tapi nasihat saya, manfaatkan masa anda sebaiknya dan jangan sesekali terbabit dengan perkara-perkara yang memudaratkan. Jauhi dadah!"





No comments:

Post a Comment