Sunday 20 February 2011

Secebis kisah si pencari ‘emas hitam’

 

ODD (kiri) bercerita secara terbuka mengenai
pengalamannya sebagai pencari gaharu
di dalam kawasan larangan. Kelihatan di sebelah
kanan ialah jurubahasa, Dr Mohammad.
SEWAKTU meninjau aktiviti di bengkel Seng Tung di wilayah Trat, penulis dimaklumkan mengenai kehadiran seorang lelaki Siam yang ingin menjual gaharunya.

Ood Apipong, 45, datang dengan sebuah kereta lama berwarna biru bersama satu karung guni yang memuatkan gaharu-gaharu pelbagai gred yang telah dibersihkan.

Dia berharap untuk dapat menjual gaharu berkenaan kepada bengkel itu untuk menyara kehidupan keluarganya, katanya.

Peluang bertemu dengan penduduk kampung yang terbabit dalam penanaman gaharu adalah sesuatu yang penulis idamkan kerana ingin berkongsi maklumat itu dengan pembaca akhbar ini khususnya bagaimana khazanah alam yang satu ini dapat mengubah taraf ekonomi mereka.
Menerusi khidmat seorang jurubahasa, penulis mendapat tahu bahawa Ood sudah 25 tahun "berkecimpung dalam bidang itu".

Apabila penulis meminta kepastian dari mana beliau mendapat gaharu yang dibawanya itu, jawapan jujurnya membuatkan penulis tergamam seketika.

"Dari hutan," kata jurubahasa Dr. Mohamad Lohmoh. Beliau adalah Pengarah Projek dan Perancangan, Agarwood Network (Thailand) Co. Ltd.

Mencari gaharu di dalam hutan adalah pekerjaan utama Ood.

"Biarpun pendapatan tidak menentu, ia cukup untuk menyara keluarga saya," jelasnya.

Selain mencari sumber gaharu di hutan, beliau turut menanam 2,000 pokok gaharu di kawasan rumahnya di wilayah Trat. Pokok-pokoknya itu sudah berusia 20 tahun.

"Saya masuk ke dalam hutan hampir setiap bulan. Malah ada ketikanya, saya berada di dalam hutan beberapa bulan untuk mencari gaharu," katanya tanpa berselindung.

Menurut Ood, mereka akan keluar secara berkumpulan dan hasil jualan gaharu yang mereka perolehi kelak dibahagi sama rata.

Ood dan rakan-rakannya sudah meneroka hampir seluruh kawasan hutan di negaranya. Malah, mereka juga pernah mengambil risiko ke Kemboja dan Malaysia untuk tujuan sama.

"Dulu hutan tidak ada yang punya," katanya.

Agak sukar untuk memahami kata-kata lelaki yang tidak lekang dengan senyuman itu tetapi menurut Dr Mohammad, apa yang Ood maksudkan ialah pengharaman pengambilan gaharu dari hutan hanya dikuat kuasakan pada tahun-tahun kebelakangan ini sedangkan Ood sudah terbabit dalam aktiviti itu sejak berpuluh tahun lalu.

Walaupun menyedari risiko daripada aktiviti haram mereka itu, pulangan yang diperolehi mengapikan semangatnya untuk meneruskan aktiviti yang menjadi sumber pendapatan utamanya itu.

"Di Kemboja, kami pernah disaman dan gaharu kami dirampas oleh pihak berkuasa di sana," akui Ood sambil tersenyum.

Di Malaysia, Ood dan rakan-rakannya pernah memasuki hutan di sekitar negeri Pahang dan Kelantan satu ketika dulu.

"Di Pulau Pinang, kami menjual gaharu kami kepada seorang tauke bernama Ah Ho manakala di Pahang, kami berurusan dengan Ah Chew," katanya yang belum terfikir untuk meninggalkan pekerjaan yang sudah sebati dengan dirinya itu.

Kenapa perlu terus mencari gaharu dari hutan sedangkan dia mempunyai 2,000 pokok berusia 20 tahun yang sepatutnya mampu memberi pulangan lumayan?

"Tidak ada modal untuk membeli vaksin," jawabnya ringkas.

Penulis kemudian difahamkan bahawa selepas digred, gaharu yang dibawa oleh Ood bernilai RM9,000.

Kes Ood adalah salah satu contoh di mana pencari-pencari gaharu sanggup mencuri hasil hutan yang sangat berharga itu kerana nilai ekonominya walaupun mereka mengetahui bahawa perbuatan itu adalah satu kesalahan di sisi undang-undang.

Di Sabah, perbuatan mencuri gaharu di dalam kawasan Taman-Taman Sabah adalah satu kesalahan di bawah Enakmen Taman-Taman 1984.

Menurut Thomas Yussop, Ketua Seksyen Perlindungan dan Penguatkuasaan, Taman-Taman Sabah, sesiapa yang ditangkap melakukan perbuatan itu di kawasan Taman-Taman Sabah boleh didakwa di mahkamah dan jika disabit kesalahan buat kali pertama, pesalah boleh dipenjara tidak melebihi 5 tahun atau didenda tidak melebihi RM500,000 atau kedua-duanya sekali.

"Setakat ini sudah ada beberapa kes seumpamanya berlaku," kata Thomas ketika dihubungi.

Bagi kesalahan mengambil gaharu di kawasan hutan simpan di Sabah, sesiapa yang ditangkap melakukan perbuatan itu boleh didakwa di bawah Enakmen Hutan 1968.

Di bawah enakmen itu, seseorang yang ditangkap kerana menceroboh kawasan hutan simpan boleh didakwa di bawah Seksyen 20(1)(c)(i) yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi 3 tahun atau denda tidak melebihi RM50,000 atau kedua-duanya sekali.

Enakmen itu turut menyebut, sekiranya seseorang itu ditangkap ketika menebang hasil hutan, Seksyen 20(2) boleh digunakan untuk mendakwa tertuduh di mahkamah.

Hukuman yang menanti untuk jenis kesalahan di bawah seksyen itu ialah penjara untuk satu tempoh antara 1 tahun dan 20 tahun DAN denda tidak melebihi RM500,000.

Sumber dari Jabatan Perhutanan Sabah memaklumkan bahawa setakat ini, sudah ada kes seumpamanya dibawa ke mahkamah membabitkan pencari-pencari gaharu dari negara jiran Indonesia dan Thailand.

Mereka telah pun didakwa di bawah Seksyen 20(1)(c)(i).

Kerana itulah, dengan adanya teknologi vaksin yang dapat "memaksa" pokok gaharu mengeluarkan damar, penanaman gaharu secara kecil-kecilan atau secara komersil dilihat dapat membantu mengurang atau menghapuskan aktiviti mencuri khazanah alam bernilai tinggi itu seperti yang dilakukan oleh Ood dan rakan-rakannya.

Himpunan gaharu yang dibawa oleh Odd. Dipercayai bahawa wang bernilai
90,000 bath (RM9,000) telah bertukar tangan dalam transaksi itu.

* Dalam bahagian kedua Laporan Khas ini minggu depan, Prof Auma bercakap mengenai kaedah inokulasi sementara Dr Mohamad berkongsi pengetahuan mengenai teknik pembenihan pokok gaharu yang diamalkan oleh ladang nurseri mereka di daerah Bo Rai, wilayah Trat. -- Boyd PV

No comments:

Post a Comment