Sunday 27 February 2011

Tanam gaharu perlu ada teknologi



Pokok-pokok gaharu yang telah diinokulasi oleh peserta-peserta lawatan.

Boyd PV

Prof Auma menerangkan sesuatu
kepada peserta lawatan

UNTUK membolehkan pokok karas menghasilkan resin gaharu, ia perlu mengalami "kesakitan" atau stres.

Dalam persekitaran semulajadi, "kesakitan" itu mungkin datangnya daripada serangan serangga, burung, penyakit dan pelbagai elemen semulajadi yang lain.

Ia satu proses yang terjadi di luar kawalan manusia dan resin yang terhasil juga tidak menentu kuantitinya.

"Namun dengan terciptanya teknologi vaksin, kita tidak perlu lagi bergantung kepada elemen semulajadi seperti yang berlaku di dalam hutan asli," kata Prof. Auma Tasa, Pengarah Penyelidikan dan Pembangunan, Agarwood Network (Thailand) Co. Ltd., ANT yang membangunkan teknologi vaksin gaharu di Negara Gajah Putih itu sejak lebih 10 tahun lalu.

Peserta-peserta lawatan dibawa ke ladang milik ANT di daerah Bo Rai, wilayah Trat untuk mempelajari teknik menyuntik pokok karas dengan vaksin.

Menanam gaharu perlu ada teknologi, kata Prof Auma kepada para peserta lawatan. (Beliau merujuk kepada teknologi vaksin).

"Tanpa teknologi usaha pasti akan sia-sia kerana pokok gaharu yang ditanam tidak memberikan hasil yang diharapkan selepas menunggu lama," jelasnya.

Apabila pokok karas mencapai umur 3 tahun ia sudah boleh disuntik dengan vaksin.

"Inilah kelebihan teknologi vaksin yang kami bangunkan. Kita tidak perlu menunggu terlalu lama untuk mula menyuntiknya dan hasilnya dapat dilihat selepas hanya beberapa minggu. Seawal-awalnya dua tahun selepas di suntik, pokok gaharu sudah boleh dituai," kata Prof Auma sambil tangannya pantas membelek-belek bekas yang menempatkan peralatan yang diperlukan untuk melakukan inokulasi.
  
Dalam beberapa bekas, kelihatan pelbagai peralatan termasuk tukul besi, pisau, besi berlubang dengan ukur lilit sekitar 2-3 cm sepanjang kira-kira 3 inci, mesin penebuk, alat janakuasa mudah alih, hos getah, botol plastik kosong, dua bekas plastik berisi cecair vaksin berwarna kekuningan, bekas untuk menyukat kuantiti cecair vaksin, pita untuk mengukuhkan kedudukan botol apabila dipasang pada pokok dan pen penanda.

Bahagian pokok yang ingin disuntik perlu dipilih dengan teliti untuk memudahkan kerja pemasangan peralatan inokulasi.

"Sebaik-baiknya pilih di bahagian bawah batang pokok, kira-kira 1 atau 2 kaki dari paras tanah untuk diinokulasi," katanya sambil mengupas kulit pokok di bahagian yang perlu disuntik.

"Kulit ini perlu dikupas terlebih dahulu, sebesar duit 50 sen. Ini adalah untuk memudahkan besi dibenam ke batang pokok," jelasnya sambil menambah kulit pokok gaharu sangat liat dan sukar ditembusi.

Prof Auma kemudian mula membenamkan besi itu ke batang pokok dengan mengetuknya menggunakan tukul dengan pergerakan pantas. Besi itu masuk sedikit demi sedikit dan pada kedudukan sedikit mendongak.


Batang besi dibenamkan ke pangkal
pokok karas menggunakan tukul.

Apabila besi sudah terbenam kukuh sedalam kira-kira 2.5 cm, Prof Auma mengambil mesin penebuk dan mula menyukat kedalaman tebukan yang diperlukan.

"Kita perlu menebuk hingga ke bahagian tengah batang pokok," katanya sebelum memutarkan alat penebuk ke dalam rongga besi yang dibenamkannya di batang pokok itu.


Batang besi berongga terbenam
kukuh pada batang pokok.

Selepas cebisan kayu yang dikorek itu dibersihkan, beliau dibantu oleh Dr Mohammad untuk memasukkan cecair vaksin sebanyak 350ml ke dalam botol plastik kosong yang sudah dipasang dengan hos getah lutsinar sepanjang kira-kira 30 cm dan menyambungkan hos itu ke hujung besi yang terbenam pada pokok.

"Kuantiti cecair yang perlu digunakan bergantung kepada saiz pokok yang ingin disuntik," katanya sebelum memberi maklumat berkaitan kepada peserta-peserta kursus.

"Apabila memasukkan hos getah, pastikan botol berada pada kedudukan di bawah supaya kandungannya tidak tumpah. Selepas hos getah ini dipasang dengan ketat dan tidak ada ruang untuk air mengalir keluar, pusingkan perlahan-lahan hos getah sambil mengangkat botol ke atas," katanya.

Seorang peserta memasang
botol berisi vaksin ke besi yang
dibenam pada batang pokok karas.
Selepas botol berada pada kedudukan terbalik, ia diikat dengan pita, ditebuk satu lubang kecil pada bahagian atas menggunakan pisau bertujuan menghilangkan tekanan dalam botol untuk memudahkan pengaliran cecair ke dalam pokok.

Paras cecair di dalam botol kemudian ditanda dengan pen dan tarikh ia dipasang dicatat dengan jelas.

"Paras cecair perlu ditanda kerana ia akan dapat memberitahu kita dengan mudah sama ada cecair itu "diminum" oleh pokok atau tidak. Jika paras cecair itu tidak menunjukkan sebarang perubahan selepas beberapa jam, bermakna ada bahagian tertentu yang mungkin tersumbat.

Cecair vaksin yang dihasilkan oleh ANT.
Perhatikan tiga ulat hidup dalam ceciar itu.
"Jika keadaan ini berlaku, botol itu perlu ditanggalkan dan lubang pada pokok itu perlu dibersihkan dengan mengoreknya menggunakan ranting. Kemudian pasang semula botol itu seperti tadi," katanya.

Dalam masa kurang 15 minit, demonstrasi itu selesai dan semua peserta lawatan kemudian bergilir-gilir melakukan praktikal mereka.

Pada sebelah petang hari yang sama, mereka dibawa ke sebuah ladang usaha sama ANT bersama seorang pelabur bergelar Datuk dari Semenanjung Malaysia.

Di ladang itu, sebatang pokok gaharu sebesar pergelangan tangan yang telah disuntik dengan vaksin enam bulan sebelum itu, ditebang untuk membuktikan kepada peserta keberkesanan vaksin yang dihasilkan oleh ANT.

"Untuk menghasilkan minyak, kita tidak perlu menunggu sehingga dua tahun sebelum menebangnya. Kaedah penggunaan vaksin juga berbeza," kata Prof Auma.

Menurut beliau, batang pokok berusia 1 tahun setengah perlu ditakik di banyak tempat, dari pangkal hingga ke bahagian atas pokok dan vaksin dititiskan sedikit ke setiap bahagian yang ditakik.

Enam bulan selepas itu, ia boleh ditebang dan diproses untuk menghasilkan pati minyak.

Pokok karas, kata Prof Auma, haruslah ditebang pada ketinggian kira-kira 2 kaki dari pangkal kerana pokok itu akan mengeluarkan tunas baru selepas ditebang.

"Kaedah ini dapat mengurangkan kos penanaman semula," katanya.

Ladang usaha sama seluas kira-kira 10 ekar itu dijaga oleh sebuah keluarga Siam dan dipenuhi dengan 2,000 pokok karas pelbagai peringkat tumbesaran.

Ia terletak kira-kira 40 km ke selatan bandar Muang di mana peserta-peserta menginap sepanjang tiga hari berada di wilayah Trat.

Perhatikan gaharu yang terbentuk di tengah batang kayu karas.
Pokok gaharu ini ditebang selepas enam bulan diinokulasi

O Bahagian ketiga Laporan Khas ini minggu hadapan membawa anda ke wilayah Rayong, di mana para peserta lawatan diberi pengetahuan mengenai teknologi pemprosesan cebisan kayu karas untuk menghasilkan pati minyak gaharu serta melihat produk-produk berasaskan gaharu lain yang dihasilkan secara usaha sama oleh ANT dan sebuah syarikat tempatan di sana.

No comments:

Post a Comment