Sunday 27 February 2011

Baja bio-organik kembalikan kesuburan tanah

Boyd PV
boyd_pv@yahoo.com


Kangkung adalah salah satu bahan
yang diperlukan untuk menghasilkan
baja bio-organik, kata Prof Auma

KERAJAAN Thailand menggalakkan rakyatnya menggunakan baja bio-organik dalam semua aktiviti pertanian mereka.
 Ini kerana baja mesra-alam itu memberikan kesan jangka pendek dan panjang yang sangat baik kepada kesuburan tanah serta tanaman yang diusahakan.

Lagi lama digunakan, lagi sedikit kuantiti yang kita perlukan, kata Prof Auma Tasa, Pengarah Penyelidikan dan Pembangunan Agar Netwook (Thailand) Co. Ltd. (ANT).

"Selain dapat memperbaiki struktur tanah, ia tidak berbahaya kepada manusia, tidak seperti baja kimia yang ada di pasaran," katanya kepada peserta-peserta lawatan itu.

Baja bio-organik memanfaatkan kewujudan mikro-organisma ataupun bakteria baik yang dapat membantu meningkatkan tahap kesuburan tanah.

Kaedah menghasilkan baja bio-organik tidak rumit dan bahan-bahan yang diperlukan untuk menghasilkannya mudah diperolehi.

"Kita hanya perlukan tumbuhan seperti kangkung yang tumbuh liar di parit-parit, gula dan air hujan atau sungai yang tidak tercemar dan bekas yang tidak tembus cahaya untuk menyimpannya," kata Prof Auma sambil menambah lebih lama baja itu disimpan, ianya lebih berkesan.

Ini kerana kandungan mikro-organisma di dalam baja itu akan bertambah berlipat kali ganda.

"Memandangkan ia mengandungi mikro-organisma hidup, ia harus disembur ke daun, batang dan tanah di sekitar pokok ketika matahari tidak begitu terik.
Seorang peserta memasukkan hirisan sayur kangkung
ke dalam bekas untuk menghasilkan baja bio-organik.
Aktiviti ini adalah salah satu latihan praktikal
untuk peserta-peserta lawatan.

"Semburan pada sebelah pagi harus dilakukan sebelum jam 10 manakala pada sebelah petang, baja itu harus digunakan selepas jam 5 petang," katanya.

Beliau menambah, baja bio-organik boleh digunakan untuk semua jenis tanaman, termasuk sayur-sayuran, pokok buah-buahan malah padi.

"Balik ke Sabah nanti, kamu cuba. Saya yakin kamu akan kagum dengan apa yang kamu lihat," katanya kepada peserta-peserta lawatan yang khusyuk mendengar sesi taklimat itu di bengkel Seng Tung, di wilayah Trat.

No comments:

Post a Comment