Wednesday 27 July 2011

Alex RL nafi demand soal bayaran


Alex 
Boyd PV
boyd_pv@yahoo.com

SEMAKIN rancak orang bercerita mengenai Alex Raja Lawak yang kononnya sekarang ini semakin demand soal bayaran, lantaran namanya semakin laris sebagai pelawak, pelakon, stand-up comedian dan pengacara pelbagai majlis khususnya majlis korporat.

Tapi benarkah pemenang tempat ketiga program realiti Raja Lawak musim ke-4 ini semakin demand soal bayaran?

Diajukan soalan itu kepadanya, dia lontarkan semula soalan yang sama kepada penulis.

"Seingat saya, saya belum pernah minta RM50,000 untuk menjayakan satu majlis," tambahnya sambil ketawa.

Menurut Alex, harga yang dimintanya sesuai dengan kualiti lawak yang diberikannya.

"Malah, saya lebihkan lagi kerana mahu orang terhibur. Saya mahu mereka puas hati supaya lain kali mereka akan panggil saya lagi.

"Sebagai contohlah kan… kalau mereka minta nasi lemak harga RM2, saya akan beri mereka nasi, sambal, telur rebus satu biji, kacang, timun dan bonus paha ayam goreng lagi.

"Maksudnya, harga yang saya minta sesuai dengan kualiti persembahan yang saya berikan.

"Tapi berapa sebenarnya yang saya pernah minta daripada penganjur? Pernah saya minta RM20,000, RM30,000 atau RM50,000?

"Tidak. Saya minta RM3,000 sahaja untuk satu persembahan. Itupun, masih ada yang tergamak tawarkan kepada saya RM500. Tolonglah…" katanya dengan serius. Hilang segala ciri-ciri lawak dalam dirinya apabila bercakap mengenai perkara itu.

Dalam soal bayaran, kata Alex, walaupun "upah"nya ditetapkan pada kadar RM3,000, dia masih boleh dibawa berunding.

"Kalau untuk program amal misalnya, saya tidak kisah pun soal bayaran atau token... janji saya dapat membantu menjayakan program amal mereka, itu bagi saya satu sumbangan juga.

"Tapi jika ada penganjur majlis berbayar yang mahukan khidmat saya, wajarkah saya dibayar RM500 sahaja sedangkan mereka menjana keuntungan daripada kehadiran saya di sana?" katanya yang semakin laris sebagai pelakon dan baru selesai membintangi dua lagi telefilem Cinta Yang Tertinggal serta Lanun selepas menjayakan sitkom Kopi-O.

Cuma saja, kata Alex, dia berharap mana-mana penganjur majlis boleh berhubung terus dengannya dan tidak melalui orang tengah.

"Kalau melalui orang tengah, kadang-kadang bayarannya boleh naik sampai sekali ganda daripada jumlah yang saya minta.

"Itulah agaknya ada penganjur majlis yang mendakwa saya minta terlalu mahal atau demand soal bayaran," katanya.

 

No comments:

Post a Comment