Sunday 13 March 2011

Perniagaan gaharu bukan kisah dongeng





SEMENTARA aktiviti penanaman gaharu di Sabah masih di peringkat bertatih, di Thailand ia sudah lama berkembang menjadi satu industri.

Difahamkan, tahun lalu sahaja transaksi berkaitan gaharu di negara itu mencecah angka bilion baht.

“Jumlah itu tidak termasuk transaksi di pasaran gelap,” kata Dr Mohammad Lohmoh, Pengarah Projek dan Perancangan, Agarwood Network (Thailand) Co. Ltd. (ANT).

Syarikat itu adalah pemegang paten sejenis vaksin yang mampu mengeluarkan resin gaharu secara menyeluruh dalam masa yang singkat.

Dengan potensinya yang mampu mengurangkan kadar kemiskinan khususnya di luar bandar, Dr Mohammad menggalakkan penduduk di Sabah mengambil peluang untuk turut sama bergiat dalam aktiviti penanaman gaharu baik secara kecil-kecilan mahupun komersil.

“Walaupun hasilnya hanya akan dapat dinikmati seawal-awalnya 5 tahun, usaha itu pasti tidak akan sia-sia jika ianya dimulakan dengan langkah yang betul sejak dari peringkat awal. Ini satu pelaburan jangka panjang yang diyakini mampu memberikan pulangan lumayan,” katanya ketika membawa peserta-peserta lawatan ke Nana Street di bandaraya ibu negara Thailand, Bangkok.

Salah satu kedai menjual gaharu di Nana Street.

Lawatan ke Nana Street itu adalah untuk memberi peluang kepada para peserta melihat sendiri bagaimana teras dan pati minyak gaharu diniagakan di premis-premis perniagaan di sana.

Penulis, bagaimanapun, diingatkan supaya tidak mengambil gambar di dalam premis-premis itu ataupun menemubual penjual-penjual gaharu terbabit secara formal.

Dapat mengesan kekeliruan penulis, Dr Mohammad pantas menjelaskan:
“Mereka tidak suka kerana gaharu-gaharu yang mereka jual di sana diperolehi dari sumber hutan semulajadi.”

Menurut Dr Mohammad, mereka membeli gaharu itu di pasaran gelap dengan harga yang murah dan menjualnya pada harga yang tinggi kepada pembeli-pembeli khususnya dari Timur Tengah.

“Kerana itu, sekalipun mereka melayan kamu, mereka tidak akan berikan maklumat yang tepat,” jelas Dr Mohammad sebelum menambah, pemilik-pemilik kedai itu langsung tidak akan melayan orang-orang Siam sepertinya kerana orang tempatan di sana sedia maklum mengenai sisi gelap urus niaga yang mereka jalankan.

Sekitar 100 meter dari pintu masuk utama ke Nana Street, tersergam Grace Hotel yang mana di bahagian bawahnya turut menempatkan sebuah premis menjual teras dan pati minyak gaharu.

Dengan tulisan Arab tertera pada dinding kacanya, penulis dan beberapa peserta melangkah masuk ke premis itu dengan harapan untuk dapat bertanya sesuatu kepada pekerja atau pemiliknya.

Bagaimanapun, hasrat itu tidak kesampaian kerana pekerja di premis itu tidak tahu berbahasa Inggeris manakala peserta-peserta lawatan pula hanya sempat belajar beberapa perkataan dalam bahasa Siam termasuk sawatdee karb (selamat bertemu), sabai deemai (apa khabar), kap kun (terima kasih) selain menghitung neng, song, sam, see, ha, hok, ched, pad, kau dan sip (1 hingga 10 mengikut urutan).

Seorang wanita, yang kemungkinan besar merupakan pemilik perniagaan itu, dilihat khusyuk melayan seorang pelanggan warga Arab yang berminat membeli gaharu.

Butir bicara mereka mudah difahami kerana mereka berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris.

Beberapa jenis gaharu dikeluarkan dari rak-rak kaca dan dibakar satu persatu oleh wanita itu dan pelanggannya pula teruja menghidu asapnya. Ekspresi wajah lelaki Arab itu berubah setiap kali asap itu menyentuh deria baunya.

Proses itu berlanjutan agak lama kerana pelanggan itu sangat teliti dalam mendapatkan nilai terbaik untuk wangnya.

Sesi “membakar gaharu” itu hanya berakhir selepas pelanggan itu menemui apa yang diinginkannya.

Two thousand per kilo (dua ribu satu kilo),” kata wanita separuh umur itu. Transaksi tersebut dijalankan dalam Dolar Amerika.

Lelaki Arab itu mengangguk-anggukkan kepalanya dan mula mengira wang dari dompetnya.

Melangkah masuk ke kawasan Nana Street seluas 200 ekar di utara kota metropolitan Bangkok, anda segera akan merasakan seperti berada di Tanah Arab. Ke mana pun anda bergerak, anda pasti akan berselisih bahu dengan orang-orang Arab yang sibuk dengan urusan masing-masing.

Sesekali, anda akan turut dapat melihat warganegara lain di antara mereka.

“Tempat ini memang terkenal dalam kalangan warga negara asing. Di sini, kamu akan dapat melihat pelancong dari Nigeria, Perancis, Pakistan, Uzbekistan, Myanmar, Nepal malah dari Itali juga,” jelas Dr Mohammad.

Dua pelancong dari Timur Tengah sedang bersantai di Al- Ferros Restaurant. Kebanyakan premis perniagaan di Nana Street mempunyai ciri-ciri Arab termasuk hiasan dan tulisan pada papan tanda dan dinding kedai dan juga dalam menu makanan mereka.
 
Baru melangkah sekitar 100 meter ke dalam kawasan Nana Street, penulis sudah menghitung tidak kurang lapan premis yang menjual gaharu.

Premis-premis itu mudah dikenal pasti melalui teras-teras gaharu yang diperagakan di dalam rak kaca di pintu masuk premis terbabit.

Penulis akur dengan penjelasan Dr Mohammad mengenai keengganan pemilik premis menjual gaharu itu untuk ditemuramah.

Bagaimanapun, itu bukan penamatnya.

Turut bersama kami dalam lawatan itu ialah seseorang yang kelibatnya kelihatan seperti orang Arab sehingga peserta-peserta lawatan lebih mesra memanggilnya dengan nama “Osama”.

'Osama' (kiri) dan Dr Mohammad
Nama sebenarnya ialah Mahlil Mokti, 35, dari Putatan. Beliau boleh bertutur sedikit sebanyak dalam bahasa Arab, Urdu dan Hindustan selain fasih berbahasa Inggeris.

Selepas diyakinkan, Osama akhirnya bersetuju untuk menyamar sebagai pelancong Arab, dengan diiringi Dr. Mohammad dan penulis, untuk misi mendapatkan maklumat daripada peniaga-peniaga gaharu di Nana Street.
Osama melangkah masuk ke sebuah premis yang kelihatan sangat eksklusif dengan kilauan pelbagai barangan perhiasan berwarna keemasan.

Kaifahaluka (apa khabar)?” katanya dalam bahasa Arab untuk menarik perhatian Farouk, 40, salah seorang daripada tiga pekerja di premis itu.
  Kedai menjual gaharu di mana Farouk bekerja
Mere nam Mahlil. Gaharu maujud hei (Nama saya Mahlil, ada jual gaharu di sini)?” sambungnya dalam bahasa Urdu pula.


Dia kemudian rancak berbual dalam bahasa Inggeris dengan Farouk yang berasal dari India.
Farouk menawarkan pelbagai gred gaharu dengan harga yang berbeza-beza bergantung kepada “dari mana ianya diperolehi”.

Premis di mana Farouk bekerja
Harga paling mahal ditawarkannya ialah 50,000 baht (RM5,000) setiap kilo untuk gaharu yang didakwanya diperolehi dari India manakala bekalan tempatan dijualnya pada harga 40,000 baht (RM4,000).
Pati minyak gaharu pula diniagakan pada harga RM3,000 satu tola (12.5 ml).

Untuk meyakinkan Osama, Farouk mengeluarkan bekas membakar gaharu dengan bara api dan mula memberikan sampel-sampel kepada Osama untuk dihidu asapnya.


“Perundingan” mereka berlanjutan agak lama tetapi tiada wang bertukar tangan kerana Osama “tidak berpuas hati dengan bau asap yang dihidunya”.
Premis-premis lain juga menawarkan gaharu pada harga yang berbeza-beza.

Secara kasarnya, harga paling murah ialah RM2,000 sekilogram dan paling mahal mencecah RM8,000, bergantung kepada gred serta kualiti dan sekali lagi, “dari mana ia diperolehi”.

Spesies hibrid “Cambodia” dikatakan mendapat permintaan yang tinggi dalam kalangan pembeli Arab.

Difahamkan, benih spesies hibrid itu boleh diperolehi di Sabah menerusi wakil ANT di sini.

Di Nana Street juga ada dijual kayu-kayu hiasan daripada gaharu tetapi rata-ratanya bersaiz kecil, tidak seperti yang pernah penulis lihat di Seng Tung, bengkel milik ANT di wilayah Trat.

Selepas mengamati salah satu kayu hiasan yang dipamerkan, Dr Mohammad, yang mempunyai kepakaran lebih 13 tahun dalam industri gaharu, memberitahu kayu hiasan itu sebenarnya “dicipta”.
 
Dua gambar di atas adalah sebahagian daripada puluhan kedai menjual gaharu di Thailand
Maksudnya, kayu berwarna gelap itu bukan teras gaharu tulen. Ia adalah sejenis kayu yang diwarnakan menyerupai teras gaharu dan sekali pandang ia kelihatan seperti asli.

“Mereka yang tidak mempunyai pengetahuan dalam penggredan gaharu akan mudah terpedaya kerana sekali imbas, ia kelihatan seperti tulen,” jelasnya.

Demikian juga aktiviti penanaman gaharu itu sendiri, ianya penuh dengan dugaan dan penyelewengan khususnya berhubung teknologi vaksin, akui Dr Mohammad.

Sehubungan itu, beliau menasihati penanam-penanam gaharu di Sabah agar berwaspada dan tidak berurusan dengan mana-mana syarikat yang hanya berminat untuk mengaut keuntungan semata-mata dan bukan untuk membantu menghapuskan kemiskinan dalam kalangan orang kampung, seperti yang mereka dakwa.

“Perkara seperti ini juga berlaku di Thailand, malah dimana-mana sahaja. Saya dengar cerita di Kemboja juga begitu.

Angkara orang-orang terdahulu, kami kini terpaksa bermula dari sifar untuk meyakinkan pemilik-pemilik ladang di Thailand mengenai teknologi vaksin kami yang mampu mempercepat penuaian hasil.

“Kewujudan orang-orang oportunis seperti itulah sebenarnya yang merosakkan industri gaharu dan menjejaskan kepercayaan orang ramai sehingga mereka sukar untuk melihat potensi sebenar gaharu,” katanya.

Selepas berada lapan hari di Negara Gajah Putih, penulis yakin bahawa jika dilakukan dengan betul, pokok karas atau gaharu mampu memberi pulangan lumayan kepada penanamnya.

Malah, pembabitan ramai pengusaha tanaman gaharu di Sabah akan dapat mewujudkan sebuah industri ‘emas hitam’ yang mapan di negeri ini sepertimana yang berlaku di Thailand.



Penulis (depan, kanan) bersama Dr Mohammad (depan, kedua dari kanan) serta Prof. Auma Tasa, Pengarah Penyelidikan dan Pembangunan, ANT (depan, kiri), mengabadikan kenangan bersama peserta-peserta lawatan (depan, dari kiri) John Lainsin dan Brazilan David, (belakang, dari kiri) Fr Bruno Andau Yasun, Claymark Albert, Mahlil 'Osama' Mokti, Atar Nasar, Musah Osman dan Ahmad Redzuan. 


No comments:

Post a Comment