Thursday 17 March 2011

Khai sertai keluarga Ch 180 Muzik Aktif

Boyd PV
SEJAK pertengahan Februari lalu, pemilik nama Khairol Azwan Arba atau DJ Khai sudah pun meninggalkan konti stesen radio Sandakan fm untuk melebarkan sayap kerjayanya dalam bidang penyiaran di stesen televisyen pula.

Khai kini semakin serasi dengan Ch 180

Khai kini bertugas sebagai Penerbit Rancangan B17 di Angkasapuri dan ditempatkan di saluran Ch 180 Muzik Aktif yang khabarnya bakal melalui penjenamaan semula dijangka bermula April ini dan akan dikenali sebagai TVi.

“Buat masa ini, saya sedang dalam proses menjalani latihan intensif sebagai persiapan untuk berada di depan kamera,” kata Khai ketika dihubungi di Kuala Lumpur awal minggu ini.

Menurut Khai, tugasnya kini jauh berbeza daripada apa yang lazim dilakukannya di konti Sandakan fm.

“Di Ch 180, saya akan ditugaskan membaca berita, penyampai rancangan, membuat liputan, ‘stand upper’ dan sebagainya,” kata Khai sebelum menambah kebanyakan bahan yang dipaparkan dalam saluran itu adalah berkaitan bidang hiburan.

Dalam tempoh sebulan berada di tempat kerja barunya, Khai berpeluang membuat liputan untuk sekurang-kurangnya tujuh acara.

“Tapi semua itu belum disiarkan lagi. Ia satu latihan yang cukup bagus untuk membina keyakinan diri.

“Banyak yang perlu saya pelajari tapi saya fikir itu tidak menjadi masalah kerana selepas beberapa minggu, saya dapat merasakan bahawa saya menyukai bidang kerjaya yang baru ini,” kata Khai yang berpengalaman selama 5 tahun di konti siaran radio di Labuan dan Sandakan.

“Di peringkat awal bersama Ch 180, saya sedikit gementar dan tidak pasti apa yang harus saya jangkakan.

“Tapi lama-kelamaan, saya semakin selesa bersama keluarga baru saya di sini,” katanya merujuk kepada Ch 180 yang disasarkan untuk penonton golongan remaja dan belia.

“Di sini, kami ada 12 orang warga kerja dan kebanyakan mereka adalah orang baru seperti saya. Tapi kerja sama dan hubungan rapat sesama kakitangan membuatkan saya cepat serasi dengan tempat baru ini,” katanya. Khai kini menetap di Cheras bersama kakaknya.

Masih dalam proses menyesuaikan diri dengan suasana di tempat baru, Khai mengakui dia amat merindui bekas rakan-rakan sekerja di Sandakan fm serta pendengar-pendengar setia siaran itu.

“Kepada pendengar-pendengar Sandakan fm, terima kasih banyak kerana memberi sokongan kepada saya selama tiga tahun saya bertugas di Sandakan.

“Pengalaman dan kenangan yang saya kutip di sana akan terus tersimpan dalam memori saya, terima kasih banyak.

“Teruskan menyokong kerjaya saya dan saya mengharapkan doa daripada keluarga dan kawan-kawan agar saya terus berjaya dalam bidang yang saya ceburi ini,” kata anak kelahiran Labuan ini yang mengakui rasa sangat gembira dan bersyukurnya kerana selepas menunggu 5 tahun, dia akhirnya menjadi kakitangan tetap RTM.

No comments:

Post a Comment