Tuesday 24 May 2011

Masih mencari arah

Boyd PV
boyd_pv@yahoo.com

ARIE ketika bertanding di Sugandoi Negeri tahun lalu.
HAMPIR setahun lalu, nama Arie Famree Sius pernah menjadi sebutan apabila dia diumumkan sebagai johan Pertandingan Sugandoi Kaamatan Peringkat Negeri.

Tapi selepas kemeriahan Pesta Kaamatan 2010 berlalu, secepat mana namanya naik, secepat itulah juga ia menghilang.

Kejayaan anak kelahiran Kota Belud itu tidak disusuli dengan sebarang perkembangan yang mewajarkan dia terus diberi ruang publisiti.

Tidak ada album penuh atau sekurang-kurangnya single  untuk dia terus mengorak langkah dalam bidang nyanyian.

Arie bagaikan hilang tanpa sebarang kesan.

Bagaimanapun minggu lepas, Hiburan Ekspres berjaya menjejaki pemuda berumur 22 tahun itu yang ketika ini sedang melanjutkan pelajaran di Petaling Jaya, Selangor.

Arie berada di kolejnya
“Saya mengambil jurusan radiologi di Vision College,” kata Arie menerusi perbualan telefon.

Arie memulakan pengajiannya di kolej swasta itu sejak Januari tahun ini dan dijangka menamatkan pengajiannya pada penghujung 2013.

“Sehingga sekarang saya belum sempat menghasilkan sebarang produk yang boleh saya kongsikan dengan pendengar.

“Itulah sebabnya kenapa tidak ada sebarang publisiti untuk saya di mana-mana,” akuinya.

Bukan tidak pernah ada usaha ke arah itu, kata Arie. Malah, tidak lama selepas menjuarai pertandingan itu, beberapa buah lagu sudah pun disiapkan untuk proses pembikinan album penuh.

“Tapi hasrat itu tidak kesampaian apabila studio rakaman yang sepatutnya terbabit dalam pembikinan album sulungnya  itu berdepan dengan masalah tertentu dan tidak memungkinkan projek itu diteruskan.

Pada mulanya Arie enggan berkongsi apa sebenarnya yang berlaku tetapi setelah didesak, dia berkata studio terbabit telah dipecah masuk dan semua peralatan di dalamnya telah dicuri.

“Tapi saya tidak kecewa dan menganggap semua itu sebagai satu cabaran. Apa yang berlaku itu tidak mematahkan semangat saya untuk sekurang-kurangnya muncul dengan single yang saya harap dapat direalisasikan dalam masa terdekat,” kata Arie yang akan pulang bercuti di Sabah hujung bulan ini.

Khabarnya, Arie akan memanfaatkan cuti pengajiannya yang akan datang ini untuk melunaskan projek singlenya. Khabarnya juga, projek itu turut membabitkan kolaborasinya dengan seorang penyanyi wanita yang pernah mencipta nama dalam sebuah program realiti. 

“Perancangan saya memang ke arah itu tapi buat masa ini, saya hanya dapat berharap agar semua perancangan itu akan berjalan seperti yang dirancang,” katanya.

Mengimbas penyertaannya dalam pertandingan Sugandoi Negeri 2010, Arie berjaya meyakinkan juri untuk memilihnya sebagai juara menerusi lagu Guminavo Zou Diau dendangan asal Stephen Masil dan Sugandoi (David Yuntala).

Meskipun nyanyiannya kedengaran sempurna, Arie mengakui dia sebenarnya merasa kalut di awal persembahannya apabila lontaran nada rendahnya ketika menyanyikan lagu Guminavo Zou Diau kurang jelas.
Bagaimanapun, dia memanfaatkan pengalamannya untuk menutup kesilapan itu.

“Nervous memanglah nervous…tapi saya teruskan menyanyi seolah-olah tidak ada apa yang berlaku dan berharap keajaiban akan berlaku,” katanya.

Dan seperti yang diharapkannya, keajaiban benar-benar berlaku pada malam itu.

Arie tidak pernah menyangka pembabitan kali pertamanya dalam pertandingan Sugandoi tahun lalu membuahkan hasil.
“Ketika itu saya berumur 21 tahun dan menyertai pertandingan Sugandoi untuk menimba pengalaman memandangkan saya kurang berpengalaman di pentas pertandingan nyanyian,” kata anak ketiga daripada tujuh beradik kepada pasangan Sius Amit dan Japilin Majin ini.

“Tapi saya bersyukur sebab juri nampak bakat dan kesungguhan saya dan itu memberikan saya keyakinan untuk terus mengasah bakat selepas pertandingan itu,” jelas Arie. Jejaka ini pernah tersenarai sebagai peserta Top 40 program realiti Akademi Fantasia ke-9.

Biarpun sehingga kini Arie belum mampu berdiri sebaris dengan penyanyi-penyanyi tempatan yang lain, kemenangannya di Sugandoi Negeri tahun lepas telah membuka sedikit ruang untuk dia dikenali.

Malah, namanya berada sebaris dengan Martha Ginun, Arnold Wences Linus, Malvin Kalbin, Esther Applunius, Joy Georgia Binsol, Marcus Payus, Johnny Guntavid Evaristus Gungkit, Ambrose Poisol dan Siti Sarina Mansur, antara lain.

 “Kalau dulu, orang tidak pandang saya pun tapi selepas menjuarai pertandingan itu, apabila saya menghadiri satu-satu majlis keramaian di kampung-kampung, layanan yang saya terima sedikit berbeza,” kata Arie, yang lahir dari keluarga Dusun Tindal.

Peringkat separuh akhir pertandingan Sugandoi Kaamatan Peringkat negeri 2011 akan berlangsung di Hongkod Koisaan di Penampang malam esok (Rabu) sementara final pertandingan itu akan diadakan di pentas yang sama pada 28 Mei (Jumaat).

Sebagai seorang yang pernah beraksi di pentas dan pertandingan yang sama, mungkin Arie boleh berkongsi sesuatu dengan peserta-peserta Sugandoi Peringkat Negeri 2011 ini?

“Ketika kita menyanyi, apa pun boleh berlaku. Kadang-kadang, boleh lupa lirik, kadang-kadang suara seperti tersekat dan tidak begitu jelas.

“Tapi apa pun yang berlaku, jangan panik. Teruskan menyanyi kerana jika kita panik, juri dan penonton akan dapat mengesannya melalui wajah dan nyanyian kita,” katanya.

Menurut Arie, biasanya untuk dia menghilangkan rasa gemuruh, sebelum keluar ke pentas, dia akan menghela nafas dalam-dalam sebanyak tiga kali.

“Kalau kurang persediaan, rasa gemuruh itu besar kemungkinan akan menjejaskan lontaran vokal pada baris pertama lagu. Apabila masuk baris kedua dan seterusnya, baru kita dapat menyanyi dengan lebih yakin.

“Tapi itu tidak sepatutnya berlaku kerana baris pertama itu sangat penting. Saya bercakap dari pengalaman sendiri. Jika kita melakukan kesilapan pada baris pertama, ia akan menjejaskan keyakinan kita untuk menghabiskan lagu itu.

“Jadi selain membuat persediaan dari segi vokal, mental kita juga harus dipersiapkan agar rasa gemuruh itu dapat kita kawal sebelum kita mula memegang mikrofon,” katanya yang turut mengakui, dia sendiri sering mengalami rasa gemuruh setiap kali mula menyanyi di hadapan penonton yang ramai.

** Gambar-gambar di atas diambil dari akaun facebook Arie.

No comments:

Post a Comment