Tuesday 24 May 2011

Nilai hadiah Sugandoi Negeri 2011 ditambah

Boyd PV
boyd_pv@yahoo.com

MALAM esok (Rabu, 25 Mei 2011), 38 peserta akan mewakili daerah masing-masing untuk peringkat separuh akhir pertandingan Sugandoi Kaamatan Peringkat Negeri yang akan berlangsung di Hongkod Koisaan KDCA, Penampang bermula jam 7 malam.

10 peserta terbaik akan dipilih untuk beraksi di peringkat akhir di tempat yang sama Jumaat ini.
Menurut Pengerusi Penganjur pertandingan itu, Venitha Lojuti, hadiah-hadiah untuk pemenang tahun ini lebih menarik berbanding tahun-tahun lepas.

“Juara akan memenangi hadiah wang tunai RM3,000, naib juara (RM2,500) dan tempat ketiga RM2,000,” katanya ketika dihubungi pada Isnin.

Selain itu, peserta popular akan pulang dengan hadiah wang tunai RM300 manakala tujuh penerima hadiah saguhati juga akan menerima hadiah RM300 setiap seorang.

Antara hadiah lain yang ditawarkan ialah hamper dan beras.

“28 peserta yang tidak berjaya melangkah ke final juga akan mendapat hadiah wang tunai RM100 setiap seorang,” tambah Venitha yang juga mengalu-alukan orang ramai agar hadir memberikan sokongan kepada peserta-peserta yang akan bertanding di separuh akhir malam esok.

“Kami turut menyediakan hadiah untuk penonton bertuah melalui cabutan tiket pada malam pertandingan separuh akhir kelak,” kata Venitha.

Sugandoi Kaamatan, yang dianjurkan sempena sambutan pesta itu, diperkenalkan sejak tahun 1980-an walaupun ketika itu ia dikenali dengan nama yang lain.

Selari dengan keperluan semasa dan peredaran zaman, ia pernah dikenali sebagai Bintang Kaamatan sebelum nama Sugandoi digunapakai pada tahun 2004 sehingga kini.

Sejak diperkenalkan pada tahun 1987, pertandingan itu telah melahirkan 23 juara. Ia tidak dianjurkan pada tahun 1993.

Malah ada dalam kalangan peserta Sugandoi itu yang telah atau sedang memahat nama di peringkat kebangsaan termasuk Esther Applunius yang dinobatkan naib juara pertandingan realiti One In A Million musim ke-3.

Naib Juara Sugandoi Negeri 2006, Reynaldo Pagie, juga mengharumkan nama negeri ini apabila menjuarai pertandingan Suara Emas Bintang RTM 2007 dan setahun selepas itu, mengharumkan nama negara dengan memenangi pingat emas di Festival Suara Emas Asean di Ho Chi Min City, Vietnam.

Dan Melvin Kalbin, yang menjuarai pertandingan Sugandoi Negeri pada 2008, kini sedang mengorak langkah lebih jauh bersama kumpulan D’Prince di bawah naungan produksi milik Cat Farish.

No comments:

Post a Comment