Tuesday 10 May 2011

MHMB semakin dekat di hati pendengar Sabahfm

Boyd PV
boyd_pv@yahoo.com

PROGRAM
realiti radio Moon & Hafrina Mencari Bintang (MHMB) semakin dekat di hati pendengar setia Sabahfm apabila ia kini telah menarik lebih 600 peserta sejak rancangan itu mula bersiaran 2 Januari lalu.
DJ Moon (kiri) dan DJ Hafrina

Penerbit bersama program itu DJ Hafrina (Norhafirnah Hanif) dan DJ Moon (Sarifah Monazra Sharif) teruja dengan perkembangan itu dan berharap ia akan dapat mencapai matlamat mencungkil bakat-bakat terpendam dari negeri ini.

“Kami dapati ada ramai belia di Sabah yang tidak berpeluang menyertai mana-mana sesi uji bakat dan mempamer kebolehan sebenar mereka.

“Dan dengan adanya program ini, mereka berpeluang menunjukkan bakat terpendam mereka,” ujar Dj Hafrina yang turut menjadi penyampai untuk segmen Segar di Sabahfm.

Bagi DJ Moon pula, peserta MHMB bukan sahaja dapat menunjukkan bakat nyanyian mereka tetapi turut berpeluang menggumpul kelompok peminat dalam proses itu.

“Menjelang final pada bulan Disember nanti, mana-mana pemenang mingguan yang kemudian menjadi juara bulanan sudah pasti akan dapat menggumpul pengikut sendiri,” tambah DJ Moon yang sinonim dengan segmen Bah Ngamlah Itu.

Format pertandingan nyanyian itu, yang bersiaran setiap Ahad dari jam 9.30 malam – 11.45 malam, amat santai di mana pendengar hanya perlu mencuba nasib membuat panggilan ke nombor 088-213478 dan 088-218096 ketika program itu bersiaran.

Anggaplah ia sebagai satu sesi uji bakat nyanyian program realiti seperti yang pernah anda saksikan sebelum ini. Bezanya, sesi uji bakat ini disiarkan secara ‘live’ di Sabahfm. Tekanan juga hampir tidak ada langsung kerana anda di uji bakat tanpa perlu berada di hadapan juri dan pesaing.

Dalam pencarian juara itu, peserta hanya perlu menyanyi sehingga bahagian korus lagu sahaja sama ada dengan iringan muzik minus one, tanpa iringan muzik atau dengan iringan alat muzik seperti gitar akustik dan sebagainya. Apa yang penting adalah nyanyian anda.

Syarat lain ialah pemanggil haruslah seorang warganegara Malaysia dan berumur sekurang-kurangnya 18 tahun.

Sabahfm juga mewajibkan peserta menyanyikan hanya lagu-lagu ciptaan Malaysia sahaja.

“Mana-mana peserta yang terlepas pandang perkara ini dan menyanyikan lagu-lagu selain ciptaan Malaysia akan ditolak penyertaan mereka,” kata DJ Moon.

Nyanyian peserta kemudian akan disenarai pendek bagi penilaian seterusnya untuk memilih pemenang mingguan dan juara bulanan oleh panel penilai yang terdiri daripada kalangan para pemuzik Kombo RTM Sabah.

“Kami memohon maaf jika tidak sempat melayani semua pemanggil ketika siaran itu ke udara kerana jumlah panggilan yang terlalu banyak. Apa pun kami akan cuba melayani seramai mungkin pemanggil,” kata DJ Moon.

Penilaian awal dilakukan oleh mantan dj Sabahfm Abdul Hamid Hassan @ Arnez Hamidi.

Panel Penilai Kombo RTM Sabah terdiri daripada Suhaimi Jamli, Moses Vasantha De Silva, Annabel Eliza Tiu, Wing @ Abdul Rasid Mado dan Mohd. Nizam Zulkifli.

Pemenang mingguan dan Juara Bulanan pula akan diumumkan secara ‘live’ oleh panel penilai semasa program itu ke udara.

“Bermula 1 Mei lalu, rancangan ini ditambah nilai dengan penglibatan beberapa pengkritik undangan setiap minggu,” tambah DJ Hafrina pula.

Dua peserta wild card dari kalangan pemenang mingguan yang tidak terpilih sebagai pemenang bulanan akan menyertai 11 Juara Bulanan untuk merebut enam tempat di final, tambahnya.

Menjelang final nanti, semua juara bulanan itu dan dua peserta wild card terbabit akan diminta memasuki studio rakaman untuk penilaian vokal. Daripada jumlah itu, tujuh akan digugurkan manakala enam yang terbaik akan beraksi di final yang akan dipentaskan Disember ini.

Setakat ini, MHMB telah melahirkan empat juara bulanan.

Pencarian bakat sepanjang bulan Januari telah menemui juaranya iaitu Felix dari Kolombong, Inanam, Elalia (Februari/Tambunan), Lia (Mac/Sandakan) dan Anna (April/Labuan).

Sabahfm menyediakan hadiah barangan elektrik dan Baju-T siap dengan logo Moon Dan Hafrina Mencari Bintang untuk Juara Bulanan. Majlis penyerahan hadiah itu berlangsung di RTM Kota Kinabalu, baru-baru ini.

Sementara itu, Pengurus Sabahfm Malinaziah Datu Julaspi berkata stesen radio itu teruja dengan sambutan yang diterima daripada pendengar rancangan itu.

“Saya bukan sahaja bercakap mengenai jumlah peserta yang mencuba bakat setiap minggu, tetapi juga jumlah respon SMS yang dihantar ke 32776.

“Ketika MJMB baru diperkenalkan, kami hanya menerima sekitar 20 hingga 30 SMS ketika rancangan ini ke udara tetapi sejak kebelakangan ini jumlah itu meningkat sehingga lebih 100 SMS.

“Kerana itu, kami memohon maaf jika penyampai-penyampai kami sempat membaca kesemua SMS yang diterima disebabkan kesuntukan masa,” kata Malinaziah.

Pendengar Sabahfm boleh memberi respon dengan menjadi rakan rangkaian sosial facebook rancangan itu atas nama Moon & Hafrina Mencari Bintang.

Bagi mereka berada di luar Sabah, rancangan itu boleh diikuti dengan melawat laman sesawang www.rtmsabah.gov.my.

Pada majlis penyerahan hadiah itu, Penolong Pengurus Sabahfm, Cusna Yusof, yang mewakili Malinaziah, berkata selain mencungkil bakat, MHMB juga adalah salah satu cara untuk Sabahfm menghargai sokongan para pendengar setia saluran itu.

Cusna juga melahirkan penghargaan dan terima kasih stesen itu kepada beberapa individu yang menaja hadiah untuk para pemenang bulanan.

“Saya berharap kerjasama seumpama itu akan berterusan bagi membantu RTM khususnya Sabahfm dalam usahanya menyebarkan maklumat kepada rakyat sambil berhibur.

“Kami berharap lebih ramai penaja akan tampil apabila pertandingan akhir MHMB diadakan Disember nanti,” katanya.
CUSNA (kanan) menyampaikan hadiah kepada juara bulan April, Anna.

Felix (kiri) dan Elalia yang masing-masing dinobatkan juara bagi bulan Januari dan Februari. Pemenang bulan Mac, Lia tidak sempat menghadiri majlis itu. 

No comments:

Post a Comment