Sunday 20 February 2011

Penanam gaharu di Sabah digesa tubuh persatuan


BARU-BARU ini, BOYD PV menyertai rombongan sekumpulan lapan pelabur dan bakal pelabur tanaman pokok gaharu dari Sabah ke beberapa wilayah di Thailand untuk mendalami industri gaharu yang sudah lama bertapak di Negara Gajah Putih itu. Tempat-tempat yang diliputi dalam lawatan itu ialah Chanthaburi, Trat, Rayong, Pattaya dan berakhir di Bangkok. Laporan ini adalah bahagian pertama daripada empat bahagian.
 
 *************************************************************** 


Prof. Auma (kiri) dan seorang peserta
lawatan dari Putatan, Mahlil Mokti,
bersama sebatang gaharu sepanjang hampir
empat meter di hadapan Bengkel Tung Seng.
UNTUK memastikan gaharu yang dimiliki dapat dipasarkan pada harga jauh lebih tinggi, pelawa pembeli Arab datang sendiri ke Sabah dan berurusniaga terus dengan mereka.
     Itu pandangan dan nasihat Prof Auma Tasa, 54, kepada penanam-penanam gaharu di negeri ini.
     Beliau adalah Pengarah, Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan, Agarwood Network (Thailand) Co. Ltd. (ANT) di Thailand yang membangunkan vaksin berkualiti dan mampu menghasilkan damar gaharu pada kadar lebih cepat dan menyeluruh.
     Ramai penduduk di Sabah, terutamanya di luar bandar, teruja apabila dikhabarkan mengenai harga gaharu atau pati minyaknya yang dikatakan sangat lumayan dan ini mendorong mereka berlumba-lumba menanam pokok bernilai tinggi itu.
     Bernama dalam laporannya pada 25 Julai, 2006 menyebut bahawa nilai gaharu boleh mencecah di antara RM5,000 hingga ke RM100,000 sekilogram bergantung kepada grednya, manakala harga pati minyaknya pula mencecah sepuluh kali ganda dari nilai gaharu.
     Menurut Prof Auma, di negaranya, bergantung kepada gred dan peranan orang tengah, gaharu dijual pada harga RM1,000 hingga RM3,000 sekilogram. Pati minyaknya pula adalah sekitar RM3,000 satu tola. (Tola adalah sukatan yang digunakan dalam urusniaga pati minyak gaharu. Satu tola bersamaan 12.5 ml).
Prof Auma Tasa
      "Jika gaharu ataupun pati minyaknya dijual kepada orang tengah, harganya akan ditentukan oleh orang tengah, konsepnya sama seperti kebanyakan urusan jual beli komoditi yang lain," katanya dalam satu temu bual di bengkel syarikat ANT di Seng Tung, wilayah Trat, Thailand, baru-baru ini.
     Memberikan contoh, jika melalui orang tengah, 1kg gaharu dibeli pada harga RM1,000 dan dijual semula kepada orang Arab pada harga mencecah sehingga RM8,000 atau lebih, katanya.
     "Itulah sebabnya adalah lebih baik jika usaha-usaha dapat dilakukan untuk menjemput orang Arab datang sendiri ke Sabah dan menyertai ekspo produk berasaskan gaharu.
     "Ekspo itu kelak yang akan menentukan harga, bukannya orang tengah," jelasnya yang pernah menganjurkan ekspo serupa di Thailand membabitkan pembeli-pembeli khususnya dari negara Arab dan negara-negara di Asia Timur.
     Sehubungan itu, Prof Auma menasihati penanam-penanam gaharu di Sabah agar menubuhkan sebuah persatuan untuk memastikan nasib mereka terbela.
     "Dengan adanya sebuah badan yang dapat menyatukan semua penanam dan pelabur gaharu, usaha ke arah penganjuran ekspo akan lebih mudah kerana hasil gaharu akan dapat dikumpul dan pengeluar gaharu akan mendapat manfaatnya tanpa membabitkan khidmat orang tengah," jelasnya.
     Menurut Prof Auma, penganjuran ekspo bukan sesuatu yang mustahil kerana gaharu mempunyai permintaan yang sangat tinggi dalam industri minyak wangi, produk perubatan, perubatan ayurvedic dan majlis keagamaan tertentu.
     Tapi sebelum perkara itu dapat direalisasikan, katanya, Sabah perlu mampu memenuhi permintaan yang tinggi dan berterusan terhadap gaharu.
     "Gaharu berakar umbi dalam kehidupan masyarakat di Timur Tengah. Ia adalah sebahagian daripada budaya mereka.
     "Sebagai contoh, bau asap dari damar pokok gaharu yang dibakar menggambarkan status seseorang atau sesebuah keluarga itu. Sebelum tetamu datang, mereka akan membakarnya untuk mengharumkan ruang tamu dan gred bau gaharu itu melambangkan status keluarga itu.
     "Lebih harum baunya, lebih tinggi status mereka," katanya sambil menjelaskan bahawa damar pokok gaharu mempunyai beberapa gred dengan yang terbaik dirujuk sebagai "Double Super". Gred lain ialah "Super A", "A", "B" dan seterusnya berdasarkan kepada warna, bentuk, kepadatan dan bau gaharu itu.
     Pokok gaharu atau pokok karas mempunyai pelbagai spesies antaranya Aquilaria malaccensis, Aquilaria crassna, Aquilaria beccarian, Aquilaria subintegra, Aquilaria agallocha dan Aquilaria sinensis.
Di Malaysia, spesies Aquilaria malaccensis adalah yang paling lazim ditemui. 

Deretan gaharu bersaiz besar yang
terhasil daripada proses inokulasi.

     Menurut Prof Auma lagi, di negara-negara Arab, mereka tidak mampu menghasilkan gaharu kerana faktor iklim dan terpaksa bergantung kepada bekalan dari luar.
     "Bekalan itu pula, sebelum ini, banyak bersumberkan kepada hutan. Untuk melindungi pokok gaharu liar daripada penuaian yang berleluasa, tindakan telah diambil untuk melindunginya dengan meletakkan pokok gaharu dalam senarai Lampiran II, Convention on International Trade In Endangered Species of Wild Fauna and Flora (CITES). Ini bermakna pokok gaharu liar dan yang hidup di dalam hutan tidak boleh diperdagangkan.
     "Keadaan ini menyebabkan bekalan semakin sukar diperolehi. Prinsip asas ekonomi…permintaan mengatasi penawaran. Itu dilihat antara sebab yang melonjakkan nilai gaharu," katanya yang bertutur dalam bahasa Melayu loghat Siam yang agak pekat.
     Didorong oleh hakikat kesukaran mendapatkan damar pokok gaharu dan permintaannya yang sangat baik, ANT telah melakukan penyelidikan makmal selama lebih 10 tahun untuk menghasilkan vaksin yang mampu mempercepatkan pertumbuhan damar pada pokok gaharu selepas diinokulasi (inokulasi adalah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada proses menyuntik pokok gaharu dengan cecair vaksin).
     "Ia adalah teknologi yang kami cipta dan dipatenkan pada tahun 2010. Vaksin ini boleh menjamin pengeluaran damar dari akar hingga ke ranting. Teknologi ini belum ada di mana-mana tempat lain di dunia," katanya.
     Prof. Auma pernah bekerja sebagai doktor di hospital kerajaan. Tetapi didorong minat yang mendalam terhadap industri gaharu, beliau meninggalkan kerjaya itu untuk melanjutkan pengajian dalam bidang biokimia di Mahidol Universiti, Thailand.
     Sejak itu, beliau mula membangunkan teknologi vaksin melalui R&D secara berterusan selama lebih 10 tahun sehinggalah beliau menemui vaksin yang mampu mendorong pokok gaharu menghasilkan damar dalam tempoh yang singkat dan menyeluruh.
     "Ini bukti keberkesanan vaksin yang kami hasilkan," katanya sambil menunjukkan gaharu sepanjang hampir empat meter dari akar hingga ke ranting yang dipamerkan di bengkelnya.
     Dengan adanya teknologi vaksin itu, katanya, sumber bekalan damar gaharu tidak lagi perlu bergantung kepada hutan.
     "Hari ini, kita boleh mengawal pengeluaran damar gaharu dengan pengunaan vaksin ini," jelasnya.
Pokok gaharu perlu mengalami "kesakitan" untuk membolehkan damar terbentuk.
     Dalam keadaan semulajadi, ia memerlukan faktor seperti serangan serangga, jangkitan penyakit, kerosakan fizikal atau kekurangan sumber yang perlu untuk pertumbuhan normal bagi pokok itu bertindak balas dan menghasilkan damar.
     Pokok gaharu yang diinokulasi dengan vaksin yang dihasilkan oleh syarikat ANT dikatakan akan mula menunjukkan damar hanya selepas beberapa minggu. Damarnya akan dapat dikesan sehingga ke ranting.
     Pokok gaharu boleh diinokulasi selepas berusia 3 tahun atau mencapai ukur lilit tertentu dan seawal-awalnya dua tahun selepas diinokulasi, pokok itu boleh boleh dituai, Prof Auma menjelaskan.
     Apa perbezaan dari segi kualiti di antara damar gaharu yang terbentuk secara semulajadi dan damar yang terhasil daripada teknik inokulasi?
     "Tidak ada bezanya. Cuma kita perlu faham, lebih lama usia gaharu itu terbentuk, lebih tinggi nilainya. Dalam hal ini, kebanyakan gaharu yang ada dalam hutan mempunyai nilai yang tinggi kerana ia sudah terbentuk puluhan tahun.
     "Gaharu yang terhasil daripada inokulasi dianggap "muda" tapi ia tetap mempunyai nilai pasaran. Kelebihannya, ia dapat dihasilkan dengan banyak untuk memenuhi permintaan dan kita tidak perlu mengganggu gaharu yang ada di dalam hutan," katanya.
     Bengkel Seng Tung memproses kayu-kayu gaharu untuk dijadikan kayu hiasan selain menerima gaharu yang dijual oleh penduduk di kawasan sekitar.
     "Show wood (kayu hiasan) mendapat permintaan yang tinggi dalam kalangan masyarkat di Timur Tengah. Mereka suka memiliki kayu gaharu hiasan yang besar dan panjang kerana gaharu-gaharu yang dihasilkan oleh hutan biasanya dalam bentuk kepingan-kepingan kecil.
     "Melalui kaedah teknologi vaksin ini, kita boleh mendapatkan gaharu bersaiz lebih panjang," jelasnya yang mula didedahkan dengan pokok gaharu sejak kecil oleh bapanya.
     "Saya percaya kepada masa depan industri gaharu. Saya juga percaya penanam-penanam di Sabah berkongsi visi yang sama dengan saya iaitu memajukan industri gaharu yang dapat mengubah taraf ekonomi penduduk," katanya.
     Apa masalah-masalah yang biasanya dihadapi oleh penanam-penanam gaharu di Thailand?
     "Seperti juga di negara lain, ia membabitkan soal kepercayaan.
     "Menanam tun krisana (istilah di Thailand bagi pokok gaharu) tidak sukar. Asalkan kita ada tanah dan benih, ia boleh dilakukan.
     "Tapi mendapatkan vaksin yang sesuai untuk proses inokulasi adalah satu masalah bagi kebanyakan penanam di sini.
     "Sejak berpuluh tahun dahulu, mereka terdedah kepada kegiatan penipuan demi penipuan oleh individu tidak bertanggungjawab yang mendakwa memiliki teknologi vaksin yang berkesan."
     Sekarang ini, agak sukar untuk mengembalikan kepercayaan mereka, katanya.
      "ANT sendiri berdepan kesukaran untuk meyakinkan mereka. Apa yang kami dapat lakukan ialah pergi sendiri ke ladang yang ditanami dengan gaharu dan bertemu dengan kumpulan pelabur yang berminat.
"Kami biasanya akan menyuntik beberapa batang pokok dengan vaksin kami untuk membuktikan sendiri keberkesanannya dan kembali semula bersama kumpulan pelabur itu untuk melihat hasilnya seperti yang kami lakukan baru-baru ini di wilayah Yasaton di sebelah utara negara ini."
     Menurut Prof Auma, mereka telah menyuntik 57 batang pokok di ladang itu dan akan kembali semula ke sana pada 19 Mac ini untuk melihat kesan vaksin itu pada pokok-pokok terbabit.
     "Kerana penipuan-penipuan yang berlaku sebelum ini, kami perlu berusaha keras untuk memulihkan semula kepercayaan mereka terhadap teknologi vaksin ini," tutur Prof Auma sebelum menambah, mereka hanya dapat berusaha dan bertawakal agar dijauhkan daripada bertemu dengan mereka yang suka mengambil kesempatan.
   

(Gambar atas dan bawah)

Seorang pekerja,
Lampei Chan-Ake, menunjukkan
kepada peserta kaedah ‘mencolek’
batang pokok gaharu
untuk dijadikan kayu hiasan.



Cebisan-cebisan kayu
yang terhasil dalam
proses ini boleh digunakan
untuk menghasilkan pati minyak gaharu.
Difahamkan, cebisan-cebisan
ini boleh dijual pada
harga antara RM20 dan
RM50 sekilogram,
bergantung kepada saiznya.






  
Sebahagian daripada kayu hiasan daripada pokok gaharu yang dihasilkan untuk pasaran di Timur Tengah.



2 comments:

  1. rasanya banyak yg sudah menanam gaharu di sabah samada skala besar atau kecil, namun persoalan saya ialah siapakah pembeli sebenar yg wujud d sabah? saya pernah mendengar tentang penjualan hasil hagaru ini dan penjual terpaksa berdepan banyak broker(lebih dari 7 pun ada) dengan gaya kelentong masing2. kononnya pembeli sebenar tidak mahu menonjolkan diri kerana perkara ini adalah dilarang kerajaan, antara broker inilah wujudnya kepincangan yg mungkin membawa pergaduhan
    p/s: serupa juga dengan cerita tokek

    ReplyDelete
  2. Kami akan menganjurkan Bengkel Kebangsaan Inokulasi Gaharu 2014..sila lawat blog kami
    http://gaharuinokulasi.blogspot.com/

    ReplyDelete