Monday 29 August 2011

Terkenang kisah hampir lemas menjelang Syawal


Terima kasih daun keladi…

Make-up: Zamrimat Touch (017- 420 9091)

Pakaian: Baju Melayu/Kebaya
dan Dress Kaftan:
Butik Shawn Sinar Sutera. (012 – 677 8961)
Boyd PV

myyzoom.blogspot.com

SYAWAL menjelma diiringi pelbagai kenangan mengusik jiwa. Ada kenangan itu yang membuatkan kita ketawa dan tidak kurang juga cebisan pengalaman hidup yang membuatkan kita lebih menghargai kehidupan yang kita lalui hari ini.

Bagi artis bernama Fauziah Gambus atau nama sebenarnya Fauziah Suhaili, 23, pengalamannya hampir lemas di Sungai Kampung Tengah, Bongawan, sehari sebelum Syawal pada tahun 1994 masih segar dalam ingatannya.

"Jika bukan kerana orang kampung, mungkin saya dan kakak saya sudah tidak ada lagi di dunia ini," katanya.

Kata Fauziah, kejadian itu berlaku ketika dia baru berumur lima tahun.

"Dalam kejadian itu, saya tidak berapa ingat kami dari mana hendak ke mana tapi apa yang saya ingat, saya kononnya mahu tunjuk handal boleh menyeberangi sungai.

"Tanpa saya sedari arus sungai pada waktu itu sangat deras dan tubuh saya yang kecil tidak dapat melawan arus lalu dihanyutkan.

"Kakak saya terjun ke dalam sungai untuk menyelamatkan saya tapi dia turut hanyut. Kami berpelukan, panik dan mula menjerit meminta tolong.

"Kami kemudian diselamatkan oleh penduduk kampung yang terdengar jeritan kami," katanya.

Hampir 18 tahun berlalu, kenangan itu sering menyapa setiap kali Syawal menjelma.

"Jika diimbas peristiwa itu, rasa lucu pun ada. Apapun, saya bersyukur kerana Allah masih memanjangkan usia kami," kata anak kepada pasangan Suhaili bin Daut @ Daud dan Fatimah Bt. Yusof @ Yusup ini.

Saban tahun juga, Fauziah sangat menantikan aktiviti memasang "jujul" (pelita minyak tanah) di perkarangan rumahnya di Kampung Tengah, Bongawan menjelang hari-hari terakhir Ramadan.

Menjelang Syawal, kata Fauziah, kampungnya diterangi cahaya jujul.

"Memang meriah, kalau jujul tiada rasa macam Syawal kurang berseri," katanya yang amat menggemari kuih makmur buatan ibunya.

Biarpun bergelar artis, itu bukan alasan untuk Fauziah berbelanja sakan sehingga membazir.

"Persiapan saya menyambut Raya sederhana sahaja. Selain sehelai dua baju untuk saya, saya juga ada belikan baju Melayu dan baju kurung moden untuk ibu bapa dan adik beradik saya," kata Fauziah yang memilih untuk pulang kampung lebih awal tahun ini untuk dapat berpuasa bersama-sama keluarganya.

Sejak tahun 2007, Fauziah menjadi perantau di Kuala Lumpur di mana ketika itu dia melanjutkan pelajaran di Aswara.

Kini pengajiannya dalam bidang alat muzik Gambus telah tamat tetapi dia memilih untuk terus tinggal di kota metropolitan itu untuk mencari rezeki serta menimba pengalaman dalam industri muzik.

Fauziah juga gigih mencari ruang untuk memperkukuhkan namanya di pentas seni setelah muncul dengan sebuah album yang berjaya mengetengahkan namanya di persada seni pada tahun 2007.

Album terbitan Ampal Production itu memuatkan sembilan buah lagu warisan suku kaum Brunei di Bongawan seperti Zapin Brunei, Ampok-Ampok Bulan, Adai-adai, Dayang Mengalai, Gundah Gulana, Seloka Kasih, Cencang Rabung, Umang Tin Ting dan Naindung.

Empat tahun berlalu, peminat teringin mendengar suara Fauziah mengalunkan lagu-lagu sendiri. Tidak ada perancangan untuk tampil dengan album seperti itu?

Empat tahun berlalu, peminat teringin mendengar suara Fauziah mengalunkan lagu-lagu sendiri. Tidak ada perancangan untuk tampil dengan album seperti itu?

"Saya sebenarnya sedang merancang untuk muncul dengan album kedua yang lebih berkonsepkan pop tradisional. Ketika ini saya sedang menggumpul material dan insya’Allah jika semuanya berjalan dengan lancar, proses rakaman album itu akan bermula selepas Aidilfitri ini.

"Kesemua lagu yang akan dimuatkan dalam album itu adalah gabungan karya saya dan beberapa penulis baru," katanya.

Di awal pembabitannya dalambidang seni, Fauziah sering muncul berseorangan. Tetapi dia kin mempunyai sekumpulan rakan yang kerap membuat persembahan bersamanya.

Mereka berkenalan ketika Fauziah masih menjadi penuntut di Aswara.

Diberi nama Fucia yang membawa maksud "berwarna-warni", ia diketuai Abdillah Firlany @ Fie.

Selain Fie yang bermain akordian dan keyboard, Fucia turut dianggotai Ahmad Haziq Ramli (drum), Mohd Nazrin Ahmad Zabidi atau Yien (bass), Azmir Zin atau Meme (perkusi) dan Mohd Afiq Rosli @ Afiq (gitar utama). Kesemua mereka adalah pelajar jurusan muzik Aswara.

Untuk mendapatkan khidmat Fauziah Gambus, anda boleh menghubungi pengurusnya Shawn (012-677 8961).
 


FAUZIAH bersama kumpulan Fucia yang dianggotai (dari kiri) Afiq, Yien, Fie, Haziq dan Meme.


No comments:

Post a Comment