Tuesday 28 February 2012

Kenapa Kalimah Cinta menang CLAS Musim Ke-5


Boyd PV
Harian Ekspres


Eddie Hamid
“Lagu itu senang menangkap halwa telinga pendengar,” ringkas jawapan Eddie Hamid.

Eddie adalah salah seorang daripada lima juri profesional yang mengadili pertandingan Anugerah Carta Lagu Artis Sabah ke-5 (CLAS V) yang berlangsung di 1Borneo Hypermall, Kota Kinabalu, minggu lepas.

Menjelaskan lebih lanjut, Eddie yang ditemuramah selepas acara itu berlangsung, berkata Kalimah Cinta mempunyai melodi yang “serasi” dengan liriknya.

“Apabila melodi dan lirik selari, lagu yang terhasil akan mudah menangkap pendengaran kita. Kalimah Cinta, sekali dengar kita sudah dapat tangkap lagu itu.

“Lagu-lagu lain yang bersaing di final pertandingan ini bukannya tidak bagus, cuma kita hanya mencari satu pemenang sahaja dan juri sebulat suara memilih Kalimah Cinta berdasarkan faktor itu,” jelas Eddie yang merupakan seorang komposer dan penyanyi.

Selain Eddie, pertandingan itu turut diadili Mohamed Anuar Mohd Dahalan (RTM KL), Prof Madya Abdul Jamal Abdul Hamid (Pensyarah Muzik UMS), Zubaidi Abas (Pengarah DBP) dan penggiat seni tempatan Datuk Hajah Raya Erom.

Eddie menilai kualiti lagu-lagu yang dipertandingkan sebagai sangat bagus tapi masih ada ruang untuk peningkatan.

Kerana itu, Eddie menggalakkan pencipta-pencipta lagu di negeri ini agar terus aktif menghasilkan karya terbaik dan memanfaatkan rancangan Carta Lagu Artis Sabah untuk mengasah dan mengetengahkan bakat.

Lailah Elok
Bagi penerbit rancangan itu, Lailah Elok, komitmen yang diberikan oleh semua yang terlibat memastikan kejayaan penganjuran Anugerah CLAS musim ke-5 itu.

“Tercapai atau tidak matlamat penganjuran program itu, saya serahkan kepada orang lain untuk menilai.

“Tapi bagi saya, kami telah lakukan yang terbaik untuk memastikan kelancaran program ini dan terima kasih kepada yang telah menghulurkan bantuan,” kata Lailah.

Menurut penerbit itu, jika dia terus diberi kepercayaan untuk mengendalikan rancangan CLAS musim ke-6 yang bermula awal Mac ini, dia mengharapkan komposer-komposer tempatan akan lebih kreatif dan berani bereksperimentasi dalam menghasilkan karya mereka.

“Saya galakkan mereka menyelitkan lebih banyak elemen tradisional Sabah dalam muzik mereka agar satu hari nanti, kita dapat menghasilkan muzik wajah Sabah yang dapat diterima secara meluas oleh orang luar.

“Dengan kreativiti yang dimiliki komposer-komposer tempatan, tidak mustahil satu hari nanti muzik yang kita hasilkan mampu melangkaui sempadan negara sebagai muzik dunia,” katanya penuh optimis sambil menambah, CLAS menyokong usaha ke arah itu.

Pertandingan akhir CLAS V berlangsung dalam suasana yang cukup meriah dan dihadiri hampir 2,000 penonton yang memenuhi ruang Centre Atrium hingga ke tingkat teratas di 1Borneo Hypermall pada 25 Februari lepas.
S. Welly membolot dua anugerah
pada pertandingan itu.

Peserta pertama S. Welly meletakkan penanda aras yang tinggi menerusi lagu Kau Slalu Milik Ku ciptaan sepenuhnya oleh Bernard Laimen Michael.

Diiringi pemuzik Kombo RTM pimpinan Moses Vasanthan De Silva, vokal S. Welly kedengaran sangat menyerlah sekaligus mendorong penonton untuk menjangkakan suatu persembahan yang lebih hebat selepas itu.

Cahaya D’Folk meneruskan momentum pertandingan dengan muzik mereka yang kedengaran unik dalam lagu Kau Harus Tahu.

Adunan bunyi dari alat muzik tradisional dan moden serta kemantapan vokal dua penyanyi mereka seolah-olah membawa penonton ke satu dimensi lain.

Malik Nasir muncul selepas itu dengan mempertaruhkan lagu Surat Untuk Dewi ciptaan sepenuhnya Azahari Asli.

Meskipun tanpa menggunakan khidmat
 penari latar, Cahaya D'Folk tetap mampu
memancing perhatian juri untuk memberikan anugerah
Persembahan Terbaik kepada mereka. 
Pengalaman Malik selama lebih 20 tahun sebagai penyanyi profesional banyak membantu persembahannya.

Ruang Centre Atrium sekali lagi bergema dengan sorakan penonton sebaik sahaja kumpulan rock Makhluk mengambil alih pentas untuk menyampaikan lagu ciptaan sepenuhnya Norhazlie Hazim, Hidup Yang Baru.

Persembahan mantap kumpulan itu, bagaimanapun, “dicacatkan” oleh kemunculan seorang gadis berimej rock di akhir persembahan yang tidak jelas peranannya kecuali menyuntik sedikit elemen kelakar.

Membawakan lagu Keliru ciptaan Rodie Sofaz/Jojo, penonton turut keliru melihat elemen lakonan yang mengiringi persembahan Gi-Mie. Lontaran vokal penyanyi itu kedengaran matang tapi rezeki tidak berpihak kepadanya.

Momentum semakin memuncak tatkala The Fingers mengambil alih ruang pentas.

Kelantangan vokal penyanyi mereka Suib Zainin memberi jiwa kepada keseluruhan persembahan untuk lagu Impian yang dicipta sepenuhnya oleh kumpulan itu.

Pada bahagian tertentu, muzik progresif metal yang diketengahkan kedengaran begitu mistik sehingga meremangkan bulu roma namun ia bagai memerangkap vokalis kumpulan itu yang kelihatan kaku pada banyak bahagian persembahannya.

Jiwa penonton segera dibuai dengan kelunakan suara penyanyi Fanzi yang mendendangkan lagu berentak R&B, Dua Cinta Menjadi Satu ciptaan sepenuhnya oleh Asmin Mudin.

The Ariez menggunakan khidmat
dua pasang penari.
The Ariez yang muncul selepas itu disambut oleh sorakan peminat mereka. Lagu Kalimah Cinta  pantas meresap ke sanubari penonton meskipun bagi mereka yang pertama kali mendengarnya.

Usai urusan memilih pemenang, penonton dihidangkan pula dengan persembahan jauh lebih hebat daripada juara CLAS musim lalu, Esther Applunius, Naib Juara Bintang RTM 2009, Jo-Anna Sue Henly Rampas dan kumpulan muzik tempatan Momain Blues.

Esther mengotakan janjinya kepada peminat untuk
memberikan persembahan all-out.
Tampil dengan busana rona hitam, Esther memukau penonton dengan persembahan bertenaga penyanyi itu menerusi lagu miliknya berjudul Selalu dan versi cover Love On Top (Beyonce).

Sebelum pertandingan itu, Esther pernah berjanji kepada peminatnya untuk memberikan persembahan all-out memandangkan itu adalah persembahan terakhirnya di Sabah sebelum berhijrah ke Surabaya, Indonesia awal Mac ini. Dan penyanyi itu telah mengotakan janjinya.

Hanya ada satu perkataan untuk menggambarkan keseluruhan persembahannya petang itu – superb!

Momain Blues yang muncul selepas itu meredakan ketegangan penonton menerusi lagu-lagu irama blues mereka. Tidak begitu meninggalkan kesan namun persembahan santai dan ‘gila-gila’ daripada empat pemuzik berbakat itu memberi ruang untuk penonton dan peserta melupakan seketika debaran pertandingan.

Jo-Anna tampak lebih yakin dan matang
Kelihatan trendy dengan fesyen rambut pendek, Jo-Anna mengambil alih pentas dengan lagu versi cover Kisah Hati (Alyah) dan Bencinta (Faizal Tahir).

Hampir tiga tahun selepas meninggalkan pentas pertandingan Bintang RTM 2009, Jo-Anna bukan sahaja semakin matang dari segi penampilan tapi juga matang dari segi vokal.

Tiada kelemahan ketara dapat disaksikan sepanjang lebih dua jam acara itu berlangsung. Kalau adapun, ia dapat ditutup oleh perkara-perkara lebih hebat.

Memandangkan acara itu turut disiarkan secara langsung di Sabahfm dan rakaman juga dibuat untuk siaran TVi Astro Ch 180, kelancaran acara tidak dikompromi sehinggalah tiba giliran The Fingers membuat persembahan.

Mungkin disebabkan perkara luar jangka, mereka lewat membunyikan nota muzik pertama. Tapi hos Ebi dan Obbie bijak menutup insiden itu.

Ebi dan Obbie
Gandingan dua pengacara itu dilihat serasi tapi masih ada banyak ruang untuk peningkatan khususnya ketika mengendalikan satu program hiburan yang perlu disuntik dengan lebih banyak mood santai.

Mereka juga sepatutnya lebih kreatif kerana kaedah menggabungkan tajuk-tajuk lagu untuk membentuk ayat dalam perbualan sudah pernah dilakukan pengacara lain.

Dalam usaha memburu anugerah persembahan terbaik, kebanyakan peserta lupa bahawa kehadiran penari latar, dalam banyak keadaan, boleh mengganggu tumpuan penonton terhadap vokal mereka.

Peserta sepatutnya dapat berfikir di luar kebiasaan dalam memancing perhatian juri untuk memberikan lebih markah bagi persembahan dan tidak bersandar sepenuhnya kepada khidmat penari latar yang hanya menjadikan persembahan mereka kelihatan klise.

Selain Kalimah Cinta (The Ariez) yang dinobatkan juara bagi kategori Lagu Terbaik, pemenang kategori lain ialah Cahaya D’Folk (Persembahan Terbaik), Dua Cinta Menjadi Satu (Lirik Terbaik), The Fingers (Vokal Terbaik), Lagu Paling Lama Dalam Carta (Kau Slalu Milik Ku/S. Welly) dan Penyanyi Paling Popular juga S. Welly.

Kalimah Cinta memenangi hadiah wang tunai RM3,500 dan trofi sementara pemenang setiap kategori lain menerima wang tunai RM1,500 dan trofi.

Hadiah-hadiah disampaikan Pemangku Pengarah Penyiaran Sabah, Ali Haji Ngasio.


The Fingers mengungguli kategori Vokal Terbaik.


Lirik lagu Dua Cinta Menjadi Satu yang diilhamkan Asmin Mudin
dan dinyanyikan oleh  Fanzi dinobatkan lirik terbaik.


Persembahan Azahari diiringi seorang penari ballet.


Gi-Mie ketika menyampaikan lagu Keliru.


Kemunculan 'Gadis rock' menjadikan persembahan Mahkluk
 kelihatan sedikit kelakar di penghujung lagu. 


Persembahan Momain Blues mengurangkan tekanan.









No comments:

Post a Comment