Friday 2 March 2012

Jo-Anna enggan dikongkong


Jo-anna

Boyd PV
Harian Ekspres


SELEPAS berakhirnya pertandingan Bintang RTM 2009, peminat tidak banyak mendengar perkembangan kerjaya nyanyian Jo-Anna Sue Henly Rampas.

Sesekali dia diusik dengan gosip cinta dengan Adam di awal kemunculannya dan selepas itu lagu duetnya dengan Vince, Ajar Ku Cinta, yang dimuatkan dalam album kedua penyanyi itu, Kronologi Cinta.

Sementara rakan-rakan lain ligat mengatur langkah untuk diterima peminat, Jo-Anna pula bagai mengelak perhatian umum.

Tanpa single, jauh sekali album penuh, kerjaya nyanyian Jo-Anne bagai berkubur.

Adakah penyanyi jelita ini tidak serius untuk mencipta nama dalam bidang yang diminatinya sejak kecil?

“Saya sebenarnya sambung belajar,” Jo-Anna ramah memulakan bicara ketika ditemui dalam satu majlis anugerah anjuran RTM di 1Borneo, baru-baru ini.

Tampil dengan imej baru yang trendy, Jo-Anna berkata dia sudah menghabiskan silibus untuk pengajian tiga tahunnya dalam bidang undang-undang peringkat ijazah di Kolej ATC di Ibu Negara.

“Sekarang tinggal tunggu tarikh untuk menduduki peperiksaan. Doakan kejayaan saya,” katanya.

Sepanjang tempoh tiga tahun itu, Jo-Anna mengakui hatinya meronta untuk kembali aktif menyanyi.

“Tapi keutamaan saya adalah terhadap pelajaran jadi saya tiada pilihan selain menolak mana-mana show yang bercanggah dengan jadual pembelajaran saya,” jelasnya.

Dalam tempoh tiga tahun itu juga, kata Jo-Anna, dia mengambil peluang untuk memperbaiki kelemahan dan kekurangan dalam nyanyiannya.

“Kalau ikut perancangan saya akan menyambung pengajian di peringkat sarjana sama ada di sini (Malaysia) atau di UK.

“Kalau saya buat di Malaysia, mungkin saya akan banyak perform lah tapi kalau buat di UK, terpaksalah saya cuti lagi setahun (dari menyanyi),” katanya.

Tapi sebelum semua itu, Jo-Anna mahu memanfaatkan masa yang ada untuk menghasilkan single.

“Saya belum ada single,” akuinya jujur.

Menurut Jo-Anna, dalam tempoh tiga tahun itu, dia banyak mencipta lagu tapi katanya, tumpuannya lebih kepada lagu Dusun.

“Saya harap ini akan menjadi langkah awal untuk sesuatu yang lebih besar dalam kerjaya nyanyian saya.”

Dalam urusan pembikinan single atau album, Jo-Anna bertekad untuk menghasilkannya mengikut cita rasanya sendiri.

“Saya tidak mungkin akan bergantung kepada syarikat rakaman dan sebagainya. Biarlah apa yang saya hasilkan itu datang dari hati saya dan bukannya orang lain beritahu saya apa yang saya harus lakukan,” tegasnya.

Mungkinkah sebelum ini Jo-Anna pernah merasa seperti dikongkong oleh orang lain dalam berkarya?

“Bukan begitu. Maksud saya, kalau dalam satu sfera di mana kita terpaksa mengikut trend, saya akan cuba mengubah keadaan itu, kalau boleh.”

Berapa lama peminat boleh menjangka single itu dikeluarkan?

“Susah mahu cakap tapi saya akan berusaha untuk merealisasikan impian itu secepat mungkin. Tiada jangka masa tertentu.”

Anda nampak trendy dengan fesyen rambut pendek.

“(Ketawa) Terima kasih, saya suka imej baru saya, rasa sangat ringan. Sudah sebulan saya tampil dengan imej begini,” katanya dengan ramah.

JO-ANNA dan jejaka itu sedang menjamu selera
di sebuah kopitiam di Jalan Gaya. Gambar ini dirakam menggunakan
kamera telefon bimbit oleh seorang peminatnya.
Jo-Anna, bagaimanapun, belum sedia berkongsi dengan peminatnya mengenai identiti lelaki yang pernah dilihat bersamanya di bandaraya.

“Lelaki mana satu? Saya memang ramai kawan dan saya akui saya suka keluar dengan mereka. Saya tidak pasti mana satu lelaki yang kamu maksudkan,” katanya sambil ketawa.

Peminat Jo-Anna mendakwa pernah terserempak dengan penyanyi itu bersama seorang lelaki “tinggi lampai dan berkulit sawo matang.”

Mereka dikatakan sangat mesra umpama pasangan kekasih ketika menjamu selera di sebuah kopitiam di Jalan Gaya.

“Itu personal,” katanya dengan nada riang ketika diminta mengesahkan hubungannya dengan lelaki itu.

No comments:

Post a Comment