Thursday 22 March 2012

Lagu tema Tour of Borneo 2012 projek terbaru Nick

Boyd PV
Harian Ekspres

Nick Tudol
KOMPOSER Nick Tudol berharap Album Kompilasi – Projek Amal Artis Sabah akan menjadi satu permulaan kepada usaha yang berpanjangan untuk golongan artis membantu mereka yang memerlukan.

“Ia satu usaha murni di pihak penggiat seni kita untuk membantu golongan kurang mampu. Saya berharap usaha ini mendapat sokongan daripada semua pihak khususnya penyokong artis-artis tempatan,” katanya.

Nick mengakui usaha menerbitkan album itu bukan sesuatu yang mudah.

“Menghimpun artis yang sibuk dengan jadual masing-masing adalah perkara yang kerap memperlahankan kerja menyiapkan album ini.

“Kerana itu, saya tidak dapat menunaikan impian saya untuk menggabungkan mereka semua dalam sebuah lagu yang memerlukan mereka menyanyikan verse masing-masing.

“Tapi saya berterima kasih kepada artis-artis yang terbabit dalam album ini di atas komitmen yang diberikan. Apabila ada kesungguhan, usaha itu akan dipermudahkan,” katanya.

Nick turut membayangkan projek album amal itu akan dibuat setiap tahun.

“Tapi ia bergantung kepada sokongan semua pihak termasuk artis dan peminat mereka terhadap projek sulung ini.

“Untuk album amal kedua nanti, saya mungkin akan libatkan lebih ramai artis,” katanya.

Mengenai sumbangan amal itu, Nick berkata mereka sedang memperhalusi senarai yang diperolehi daripada banyak sumber untuk menentukan benefisiari yang benar-benar memerlukan.

“Sumbangan itu tidak sebanyak mana tapi kami akan pastikan mereka yang benar-benar memerlukan akan didahulukan.

“Setakat ini senarai pendek sudah ada. Kami akan turun padang dan melihat sendiri keadaan mereka untuk membantu kami memuktamadkan senarai penerima sumbangan,” kata Nick.

Nick juga mempelawa peminat untuk menghadiri acara prapelancaran album amal itu di BB Café Jalan Gaya, Kota Kinabalu pada 30 Mac ini bermula jam 7 malam.

Kesungguhan Nick dalam berkarya mula membuahkan hasil di mana dia diberi peluang untuk mencipta lagu tema Tour of Borneo 2012 berjudul Menyahut Cabaran Destinasi.

Proses rakaman untuk lagu tema itu sudahpun selesai dan khabarnya lagu itu akan mula diputarkan dalam masa terdekat.

“Saya bersyukur kerana diberi kepercayaan untuk menghasilkan lagu tema untuk acara besar itu,” katanya yang menggabungkan Ryna, Marcel, Esther, Clarice John Matha, Clarice Sipanul dan Lydia Kalidin dalam lagu bernada tinggi dengan muzik upbeat itu.

Tour of Borneo 2012 dijadual berlangsung April ini.




No comments:

Post a Comment