Thursday 15 March 2012

Hangadon Diau datang dari hati: Ebi

"Saya tidak akan mengambil
walau satu sen pun hasil
jualan album tersebut.
Apa-apa bayaran yang saya
 layak terima akan saya
dermakan kepada mereka
yang memerlukan”

- Ebi Kornelis 
Boyd PV
Harian Ekspres

PEMBABITAN Ebi Kornelis dalam projek Album Kompilasi – Projek Amal Artis Sabah membuka pintu untuk dia sama-sama  membantu golongan yang memerlukan menerusi bidang seni.

Dalam album itu yang turut menampilkan lapan artis lain, Ebi menyanyikan lagu Kadazan berjudul Hangadon Diau ciptaan Ebi dan Nick Tudol sementara liriknya oleh Nick.

Di peringkat awal, ramai yang skeptikal dengan keupayaan penyanyi itu menyanyikan lagu dalam bahasa Kadazan kerana mereka tahu Ebi bukan penutur bahasa itu.

Namun hasilnya tidak mengecewakan malah Ebi menawarkan satu pilihan kepada peminat yang menggemari lagu Kadazan.

Hangadon Diau datang dari hati,” kata Ebi ketika diminta berbicara mengenai lagu itu.

“Tidak sukar untuk saya menjiwai Hangadon Diau kerana saya mendapat bantuan daripada rakan-rakan terutamanya penerbit album itu, Nick Tudol,” jelasnya.

“Pertama, saya kena faham maksud lirik lagu itu. Dalam hal ini, saya berterima kasih kepada Nick kerana membantu saya memahami lirik Hangadon Diau.

“Selepas memahami maksud liriknya, saya menyuntik sendiri feel untuk lagu itu. Saya sudah melakukan yang terbaik dan saya harap peminat, khususnya dari etnik Kadazan, akan menyukainya.”

Sudah tentu ramai yang menyukai lagu itu kerana selain nyanyian Ebi yang kedengaran lebih matang, penataan muziknya juga sangat berbeza.

Hangadon Diau mendapat khidmat pemuzik dari Australia, Luke Mason,” jelas Ebi.

Ramai melihat Hangadon Diau sebagai satu cubaan Ebi untuk lebih mendekati peminat dari etnik Kadazan.

“Itu betul dan atas sebab itulah maka saya sanggup bersusah payah memperbetulkan sebutan bahasa Kadazan saya. Kalau ada kekurangan di mana-mana, saya minta maaf,” katanya sebelum menambah, selepas ini dia ada perancangan untuk menghasilkan lagu bahasa tempatan yang lain pula.

Dalam pada itu, ada sumber memberitahu Ebi sudah merakam single Hangadon Diau yang menyaksikan dia berduet dengan rakannya, Candy Clement.

Ebi tidak menafikan perkara itu tapi dia enggan mengulas mengenainya buat masa ini.

“Kalau boleh kita tumpukan dahulu bicara kita terhadap lagu Hangadon Diau dalam album amal itu. Mengenai versi duet lagu itu, kita cerita kemudian,” pintanya.

Ebi merayu sokongan semua peminatnya untuk membeli album tersebut.

“Dengan sedikit bakat yang saya ada, saya juga ingin membantu golongan memerlukan yang akan menjadi benefisiari kepada sebahagian daripada jualan album itu kelak.

“Saya sudah maklumkan kepada penerbit album itu mengenai hasrat saya untuk tidak mengambil walau satu sen pun hasil jualan album tersebut. Apa-apa bayaran yang saya layak terima akan saya dermakan kepada mereka yang memerlukan,” katanya bersungguh-sungguh.

Selain Ebi, Album Kompilasi – Projek Amal Artis Sabah itu turut dijayakan Clarice John Matha, Marcel Gatisi, Esther Clement Tubong, Rozza Rothman, Lydia Kalidin, Ryna Tongkooh, Clarice Sipanul dan Syra Gom.


Perlu sokongan untuk Mania

Ebi melihat Mania sebagai peluang kedua untuk dia mencipta nama di peringkat nasional.

“Saya sentiasa percaya kepada peluang kali kedua,” katanya yang sebelum ini mula dikenali selepas menyertai Akademi Fantasia musim ke-5, tetapi memilih untuk bertapak di Sabah beberapa tahun selepas itu apabila perjalanan kerjaya seninya tidak sepertimana yang dia harapkan.

Sekarang ini, dengan adanya Mania, dan senarai profil seninya juga sudah semakin panjang, Ebi mengharapkan peminat akan memberi peluang kepadanya untuk menyertai program anjuran Astro itu.

“Saya serius untuk mahu terbabit dalam Mania kerana program itu akan menjadi platform terbaik untuk saya mengkhabarkan kepada peminat bahawa saya semakin matang dalam industri,” kata Ebi.

Pemilihan tiga peserta untuk menyertai 12 penyanyi lain sedang dibuat menerusi undian dalam laman rasmi Mania yang akan berakhir pada jam 12 tengahari esok (16 Mac).

Kesemua 15 penyanyi itu kelak akan dikumpul dan diasah lagi bakat mereka oleh tiga nama besar dalam industri muzik nusantara iaitu Datuk M.Nasir, Ahmad Dhani dan Aubrey Suwito yang akan bertindak sebagai mentor.

Dua belas artis yang sudah disahkan tempat mereka untuk program itu ialah Stacy AF6, Jaclyn Victor, Hafiz AF7, Shila Amzah, Hazama AF9, Atilia, Akim AF7, Alyah, Adira AF8, Estranged, Kristal dan juga Awi Rafael.

Ebi bersaing untuk tiga slot lagi dalam Hot Seats dan setakat tengahari pada Rabu, Ebi berada di kedudukan teratas tetapi sedang dikejar rapat oleh Aril dan Chaq Mentor dari Sabah.

“Terima kasih kepada peminat yang sudah tekan butang LIKE untuk saya. Kepada yang belum, saya harap kamu menyokong saya dengan melawat laman rasmi Mania (www.mania.com.my) dan tekan profil saya,” katanya.

Penyanyi dari Sabah lain dalam kelompok itu ialah Noni dan Lena dari AF dan Fiq Mentor.

Baru-baru ini, Ebi mengadakan busking bersama rakan-rakannya di Lintasan Deasoka, Jalan Gaya, Kota Kinabalu untuk rakaman klip video yang khabarnya akan dimuat naik untuk Mania.
Ebi (kiri) dan rakan-rakannya
mengadakan busking di Lintasan Deasoka.
Persembahan santainya itu menarik perhatian ramai peminat yang kebetulan berada di sana untuk mengunjungi Pasar Minggu Jalan Gaya.

Mania akan ditayangkan secara langsung bermula Sabtu ini (17 Mac) menerusi Astro Ria (104) dan menawarkan ganjaran wang tunai RM500,000 untuk juara, kedua RM200,000 dan ketiga pula ialah RM100,000.

Bagi Mentor yang berjaya mengasah bakat artis sehingga menjadi juara
akan menerima wang tunai RM300,000.


Puteri Salamia cabar kemampuan lakonan Ebi

Drama bersiri Puteri Salamia yang mula ditayangkan di kaca TV minggu lepas memberikan cabaran tersendiri kepada Ebi yang menjadi hero dalam cerita berlatarkan dua zaman itu.

Selain perlu menghidupkan dua watak, penggambaran drama itu sendiri dibuat dalam bulan Ramadan tahun lepas.

“Jadi bayangkan sahajalah kesukarannya apabila terpaksa bekerja ketika berpuasa. Memberi jiwa kepada dua watak juga agak sukar tapi alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar dan saya dapat memberikan tahap lakonan yang diinginkan oleh pengarah Yusuf Kelana.

Puteri Salamia adalah drama terbaru lakonan saya yang ditayangkan di kaca TV,” kata Ebi.

Dalam drama itu, Ebi melakonkan watak Kesatria Qalif dan watak pemuda zaman moden bernama Ben.

Diterbitkan oleh Wide Angle Film Production Sdn Berhad, ia mengangkat kisah dongeng masyarakat Bajau Semporna mengenai Puteri Salamia (lakonan Mardiana Alwi) dari Kerajaan Indera Saputra yang telah ditunangkan dengan Putera Sulu sejak kecil.

Bagaimanapun, tatkala meniti usia dewasa, cinta Puteri Salamia berputik kepada Kesatria Qalif, Pahlawan Istana kerajaan ayahandanya.

Poster drama Puteri Salamia.
Puteri Salamia kemudian telah mengembara merentas masa dan sampai ke zaman sekarang. Dia kemudian bertemu dengan Ben, seorang pemuda yang seiras dengan wajah kekasihnya.

Lagu runut bunyi Puteri Salamia yang dicipta dan dinyanyikan sendiri oleh Ebi turut mengangkat lagi nilai drama itu. Penataan muzik untuk lagu itu disempurnakan oleh Luke Mason dan menampilkan Candy sebagai penyanyi latar.

Puteri Salamia turut dijayakan Hasnah Ibrahim, Ridah Malanjang, Azrie Basalie, Azean Juzeanty, Rodih Madun, Marlin Malalin, Affy Jacklynda Entawin, Amirul Abdul dan Jurinah.

Ia bersiaran di TV2 setiap Jumaat selama 60 minit bermula jam 3 petang.

Selain Puteri Salamia, peminat juga boleh menantikan lakonan Ebi dalam drama Redha, Sepilok Cinta dan Kinabalu Blues serta filem Left Wings dan Gerimis Mengundang.


Ebi monopoli bidang hiburan?

Sebagai anak seni, Ebi melakukan apa sahaja pekerjaan yang ada kaitan dengan seni. Dia menyanyi, berlakon, menghasilkan telefilem, mencipta lagu, menulis lirik, mengacara majlis malah dia juga pernah menjadi penyampai radio sehingga ada pihak melihat seolah-olah Ebi cuba memonopoli bidang ini.

Ebi tergelak ketika diajukan perkara itu.

“Sama seperti orang lain, saya bekerja untuk cari makan. Dalam kes saya, rezeki saya adalah bidang seni, jadi dengan sedikit bakat yang Allah anugerahkan kepada saya, saya manfaatkan ia sebaiknya untuk mencari rezeki. Saya tidak terniat untuk bersaing dengan sesiapa tapi saya percaya persaingan sihat itu bagus untuk peningkatan kerjaya kita,” katanya optimis.

Ebi adalah antara segelintir artis tempatan yang prolifik dalam menghasilkan karya untuk terus kekal di hati peminat.

Bergerak di bawah naungan syarikat miliknya, Empayar Bayu Production Sdn. Bhd., Ebi berharap setiap langkahnya dalam bidang seni mendapat restu peminat.

“Terima kasih kepada semua yang menyokong perjalanan kerjaya seni saya selama ini,” katanya.

Usaha gigihnya mempromosi single Sayang Sabah mula membuahkan hasil apabila lagu itu semakin diterima pendengar.

Selain itu, Ebi juga pernah muncul dengan single Sujud dan beberapa lagu lain dan sedang menunggu peluang untuk hadir dengan album terbaru.

“Ada ketikanya saya hanya sempat rehat antara 3 dan 4 jam sehari. Saya perlu bekerja keras kerana bukan mudah untuk kekal dalam bidang ini. Tanggungjawab saya menjadi semakin besar selepas menubuhkan syarikat Empayar Bayu. Saya ingin melihat syarikat itu menjadi legasi saya dalam bidang seni,” katanya.

Dengan kesibukannya melayari kehidupan sebagai anak seni, tidakkah jejaka berumur 28 tahun ini merasa sunyi apabila terpaksa melalui kehidupannya tanpa seseorang yang dipanggil kekasih?

“Tumpuan sekarang adalah pada kerjaya. Sekitar dua tahun lalu saya pernah ada teman wanita tapi hubungan kami putus di tengah jalan. Sekarang saya lebih selesa seperti ini dan saya tidak mahu lagi memberi harapan kepada sesiapa,” katanya.








1 comment:

  1. so, mesti cerita ne brkaitan jugak dgn Kaum Suluk kan..

    ReplyDelete