Thursday 8 November 2012

Peluang menangi komputer riba Acer

Gambar hiasan.
KOTA BELUD: Sebuah komputer riba ACER, bernilai RM1,499 bakal dimenangi sebagai hadiah utama dalam cabutan bertuah di Ekspo Pengajian, Kemahiran dan Pekerjaan Kota Belud esok (Sabtu) di Dewan Tun Said.

Cabutan bertuah itu juga menawarkan 14 hadiah lain untuk dimenangi. Ia hanya terbuka kepada pelajar Tingkatan 5 dan 6 serta pencari kerja yang mendaftar di Urusetia pada hari itu. Hadiah-hadiah ditaja oleh Suprine dan Rafflesia Spa.

Sepanjang ekspo itu, artis-artis tempatan seperti As Bow, Candy AF, Dayang Noraini, S Welly, Jason & Ryan serta pelawak Adin & Co turut bersama untuk menghibur pengunjung.

Pengerusi Penganjur, Peter Jiton, berkata bahawa kira-kira 40 gerai telah ditempah oleh kolej dan institusi pengajian tinggi, majikan serta agensi-agensi kerajaan yang akan memberi maklumat relevan kepada pengunjung-pengunjung.

Acara itu dianjur bersama oleh Yayasan Kota Belud, yang diketuai oleh Speaker Dewan Negeri, Datuk Salleh Said Keruak dan Pejabat Daerah Kota Belud.

Kolej dan institusi pengajian tinggi yang telah mengesahkan penyertaan mereka adalah Kolej Yayasan Sabah, Aseana, Segi, Sidma, Masterskills, Asian Tourism Institute, Mahsa, UMS, UMS Link, Ascot Akademi, Institut Latihan Perindustrian KK, UiTM dan Institut Pertanian Sabah.

Kakitangan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) juga ada untuk memberikan penerangan kepada pelajar-pelajar mengenai pinjaman pelajaran yang ditawarkan untuk kemasukan ke institusi pengajian tinggi.

Syarikat perladangan utama seperti Sawit Kinabalu, Sabah Softwoods, Genting Plantations serta Sabah Electricity Sdn Bhd, Kentucky Fried Chicken, Rafflesia Spa, antara lain, akan menjalankan temuduga spontan.

Pengerusi Yayasan Kota Belud, Datuk Salleh berkata Lembaga Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (SEDIA) akan mempamerkan pelan induknya di bawah Koridor Pembangunan Sabah manakala Yayasan Sabah akan mempromosikan aktiviti dan program pendidikan.

Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar yang akan mempromosikan program homestay, serta Jabatan Perhutanan Sabah turut mengambil bahagian.

“Saya juga gembira Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) dan Jabatan Tenaga Kerja (JTK) Sabah akan membantu kami sebagai rakan kongsi kerana mereka mempunyai maklumat penting yang akan memberi manfaat kepada belia-belia kita,” katanya.

JTK Sabah akan membantu menjalankan sesi penulisan ringkasan atau resume bagi pencari kerja serta mempamer dan mempromosikan kegiatan yang dapat menyokong dan membantu pekerja.

Salleh juga melahirkan penghargaan terhadap sokongan yang diberikan oleh Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat, terutama Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Yee Moh Chai, yang telah memberi sokongan melalui agensi-agensi di bawah portfolio kementeriannya.

No comments:

Post a Comment