Wednesday 17 October 2012

CAPS saran telco hapus caj pemberitahuan bersuara

Baga
Boyd PV

PERTUBUHAN Hal Ehwal Dan Pelindung Pengguna Sabah (CAPS) menggesa syarikat-syarikat telekomunikasi (Telco) yang menyediakan perkhidmatan mereka di Sabah supaya menghapuskan caj panggilan yang dijawab melalui ‘Sistem Rakaman Suara’.

Presidennya, James Baga, berkata panggilan yang dijawab melalui rakaman suara ini sepatutnya disediakan secara percuma kepada pengguna telefon kerana ia tidak adil kepada pengguna.

“Pengguna dikenakan bayaran walaupun mereka tidak dapat menghubungi nombor yang didail,” katanya dalam satu kenyataan di Kota Kinabalu, pada Rabu.

Kebanyakan syarikat telekomunikasi di negara ini, kata Baga, mempunyai perkhidmatan pemberitahuan bersuara yang dimasukkan dalam sistem di mana ia akan berfungsi dengan serta merta apabila panggilan tidak berjawab.

“Rakaman suara seperti ‘Nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi ketika ini, sila cuba sebentar lagi’, dan ‘Nombor yang anda dail sedang digunakan’ adalah antara pesanan suara yang seringkali kedengaran apabila pengguna gagal menghubungi nombor yang didail,” katanya.

Baga menambah caj yang dikenakan adalah bergantung kepada caj semasa namun kadar biasa ialah RM0.36 sen seminit.

“Bayangkan kalau pengguna gagal menghubungi nombor yang didailnya dalam sepuluh kali cubaan dan dijawab oleh sistem suara tersebut, sudah tentu dia akan kehilangan RM3.60 sen yang ditolak terus daripada baki kreditnya,” katanya.

Dalam hubungan ini, CAPS amat kesal dengan sikap syarikat-syarikat telco yang hanya memikirkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan kebajikan hampir 28 juta pengguna telefon mudah alih di negara ini yang majoritinya terdiri daripada golongan berpendapatan rendah dan pelajar, katanya.

Walaupun perkara ini kelihatan remeh, jumlahnya akan menambah bebanan kepada pengguna dalam jangkamasa panjang terutama sekali pengguna di Sabah yang sentiasa menanggung kos sara hidup yang tinggi, tambahnya.

Sehubungan itu, katanya, CAPS meminta kerajaan khususnya Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) dan juga Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) agar mengambil tindakan sewajarnya untuk mengatasi perkara itu.

“Masanya sudah tiba untuk syarikat-syarikat telekomunikasi di negara ini untuk menunaikan tanggungjawab sosial mereka terhadap pengguna dengan menyediakan caj panggilan lebih murah dan berkualiti di samping memperluaskan liputan perkhidmatan terutama di kawasan luar bandar dan pedalaman,” katanya.

No comments:

Post a Comment